tisdag 31 december 2019

Bryderi över ett broderi och Gott Nytt År!

Årets sista dag bjöd på strålande väder med sol hela dagen, +8-9C och nästan ingen vind. Redan i morgon blir dagen 10 minuter längre än vad den var vid vintersolståndet, på de flesta håll i landet.

Tyvärr är jag inte 100%-igt nöjd med mitt broderi från Ehrmans. Färgerna på garnerna stämmer inte riktigt med förlagan (Kaffe Fassett's original ses på bild 1 nedan). Dessutom flyter färgerna på trycket på kanvasen ihop. Detta gäller speciellt de ljusa färgerna. Så nu får jag sitta och räkna rutor och markera med trådar.  Men, men, det går säkert bra det med. Så gör ju litet mer erfarna brodöser utan bekymmer. Jag som inte är så skicklig och inte ser så bra, får bita ihop. Men jag har ju inte bråttom.



Och jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken bakgrundsfärg jag skall ha. Bild 1 är original.


Haft gott om tid för att testa olika färger med hjälp av photoshop då vi varit hemma och tagit det lugnt sedan innan jul.
 


Här är alla mina tidigare pionkuddar som jag broderat efter Kaffe Fassetts mönster. Tavlan är också broderad. Om jag är en pionnörd? Ja det ser så ut
 eller hur?


Kaffe Fassett är en mångsidig herre. Han broderar, stickar tröjor, målar tavlor och skapar tygmönster, allt tillsammans med Brandon Mably. Inte att förglömma hans fantastiska lapptäcken. Polotröjan till vänster, fast i svart och vitt är jag sugen på att sticka.


Pioner från min trädgård. Ovan 'Henry Bockstoce', nedan 'Hanakisoi'.


Ja och nu har vi snart ett nytt år! 2020! Institutet för språk och folkminnen tycker årtalet skall utläsas tjugohundratjugo. Andra varianter är tvåtusentjugo och tjugotjugo. Såg någon siffra från en enkät att svenska folket tycker tvåtusentjugo känns mest rätt......  Tjugotjugo? Inte sade vi tjugosju (2007), tjugoåtta (2008) eller tjugonio (2009)? Men oavsett hur vi väljer att säga:
Ett riktigt Gott Nytt År till alla trädgårds- och bloggvänner.

7 kommentarer:

  1. Så flotte puter og broderier du har laget! De er så vakre alle sammen. Godt nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit och Gott Nytt År på Dig också.

      Radera
  2. Hej Ingmarie!
    Dina broderier är så fina, gillar den röda bakgrunden du har på de andra kuddarna.
    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    /Marika

    SvaraRadera
  3. Jag är väldigt imponerad av dina broderier. Vilken bakgrund du än väljer kommer det helt säkert att bli jättevackert. 'Henry Bockstoce' är otroligt vacker!

    God Fortsättning på det nya året!
    Anita

    SvaraRadera
  4. Oj så vackert och vilket handarbete! Jag gillar den svarta bakgrunden...
    GOD fortsättning på det nya året!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Men vilka vackra broderier! Vilken talang! Och jag älskar färgerna! Grön bakgrund på kudden var supersnyggt och så är även den rosa nyansen som han nästan samma nyans som blomman.
    Ha en fin kväll och tusen tack för att du tittar in hos mig!
    Kramen, Anneli

    SvaraRadera
  6. If you're trying to lose pounds then you absolutely need to start following this brand new custom keto meal plan diet.

    To design this keto diet, certified nutritionists, fitness couches, and cooks joined together to develop keto meal plans that are useful, suitable, money-efficient, and delicious.

    Since their first launch in early 2019, 1000's of individuals have already completely transformed their figure and health with the benefits a good keto meal plan diet can offer.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover eight scientifically-tested ones offered by the keto meal plan diet.

    SvaraRadera