torsdag 12 december 2019

Trägen vinner

lyder ju ett ordspråk. Och ett annat 'den som 'söker hon finner'. Vad har jag hittat nu då? Jo en liten lök av den vackra amaryllisen 'Mystica'. Den lär vara en korsning mellan en papilioamaryllis och amaryllisen 'Chico'. Nu vet jag inte om det just var 'Exotic Star' som var en av föräldrarna men det är firman NL van Geest i Holland som introducerade 'Mystica' 2018, vilket har bekräftats av Ben van Geest. Och den finns redan att köpa i vår lilla stad till stor glädje för oss amaryllisnördar.


Fortfarande har vi inte så bra fotograferingsväder men här kommer ett försök till närbild så att ni kan se hur enastående vackra blommorna är.


Sångerskan Marie Fredriksson har avlidit, 61 år gammal.


Per Gessle (Gyllene Tider) och Marie Fredriksson bildade popduon 'Roxette'. Marie hade då redan haft framgång med flera platinaskivor. De slog igenom ordentligt med låtar som "Dressed for Success", "Listen to Your Heart", och "The Look". Låten 'It must have been love' ur filmen 'Pretty Woman' blev en stor succé, filmen helt oväntat likaså. Ett litet smakprov ur filmen.



Av förra veckans böcker har jag läst ut 'Jag for hem till bror'. Trodde inte att jag skulle tycka om  den men oj vad jag bedrog mig. Köp den eller låna den och läs den!

Jag har alltid så många böcker som man får ha på väntelistan på biblioteket (tio böcker hos oss) och just nu strömmar böckerna in hos mig. Denna veckan har jag hämtat böckerna ni ser nedan. 'Att sticka för livet' av Loretta Napoleoni skall jag berätta mer om nästa vecka. Så intressant. Visste ni att det äldsta stickade fragment (nålbindning) man hittat är daterat till år 6 500.  I Danmark har man hittat fragment som är daterat till år 4 200, bägge fragmenten är f.Kr! Så lägg till 2019 år!


Och de senaste veckorna har jag lyckats skicka iväg mina inlägg här på bloggen innan jag skrivit klart dem...... Skärpning!

Besök gärna
Trädgårdsfägring
där träffas vi några bloggare som fortfarande skriver om växter och trädgårdar varje vecka. Du är välkommen om du har lust att vara med.

4 kommentarer:

  1. Disse amaryllisene du viser er så vakre! Ja, jeg så det på nyhetene at hun var død. Veldig trist, for jeg var stor fan av de en gang for lenge siden :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Så vacker Amaryllis, och blir så förtjust i din header, så vackert. Hade gärna haft några fler fjärilsamaryllis, får beställa lökarna tidigare nästa år. De tar fort slut.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. *Smelt* for en vakker Amaryllis!
    Ja, det var trist med Marie Fredriksson, en dyktig og sympatisk artist.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Amaryllisarna du visar är helt ljuvligaoch den typ som jag helst vill hitta några av varje höst. Det var tråkiga nyheter och alldeles för ung men kanske tacksam för att ha fått några extra år.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera