onsdag 15 januari 2020

Tulpanens dag är det idag den 15 januari!

Och vilken dag sen', regn från morgon till kväll och grått, grått. 
Vintern hittills i år har verkligen varit trist. Enligt mina blogg- och facebokvänner har det inte varit så mycket bättre på andra håll i vårt avlånga land.


Idag har utebelysningen varit tänd hela dagen.
Så litet tulpanbilder från de gångna åren för att lätta upp humöret behövs. Och som ni kanske lagt märke till har jag lagt in en tulpanheader dagen till ära.

En tulpanrabatt på Sofiero.


Min tulpanrabatt i våras. Längst fram tulipa 'Gavota', en av mina favoriter.


Och här en fransk tulpan som jag fotade för några år sedan.


Glädjeämnen i januari? 
Hm.....  Jag har en cymbidium som behagar återblomma! Det är faktiskt första gången som det har lyckats för mig att få en cymbidium att blomma om. Så jag är litet mallig.


Den har litet gamla växtrester längst nertill, undrar om jag skall försöka få bort dem när jag omplanterar växten längre fram i vår.


Sjöblöt kom jag hem efter att uträttat litet ärenden på stan. Då smakade det bra med ett glas portvin med litet tilltugg.

Trädgårdsfägring

8 kommentarer:

  1. En färg och glädjeinjektion bjuder du på denna milda, grå och blåsiga dag, tulpanens dag. Härligt collage och tjusiga rabatter. Den franska skönheten har du verkligen gjort ett vackert porträtt av. Och visst kan du känna dig mallig. Snygg färg på din cymbidium (ny för mig).

    Ha en fortsatt bra tulpanens dag!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Helt fantastiskt med alla vackra tulpaner. Tycker det är helt ok att vara lite mallig, det var en riktig skönhet. Blåsigt och grått hos oss med.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Grarulerer med din cymbidium! Det er ikke ofte de blomstrer på nytt.

    SvaraRadera
  4. Tulpanens dag missade jag helt men har sett att de små botaniska börjar visa sig ute i trädgården. Din cymbidium var sanslöst vacker och jag tycker du ska vara mallig, riktigt mallig. Och jag undrar hur du sköter den... Jag älskar dem men de älskar inte mig :)

    HA det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Portvin, jo man tackar! Klart du både behövde tina upp och fira din cymbidium. Grattis till bedriften. Efter att jag fick in trips i min orkidésamling gav jag upp och lät alla gå hädan, men hade förstås inga dyrbarare sorter.
    Tack för härlig och välbehövlig tulpanboost. Läcker header!
    Allt gott
    /Anette
    Tidigare Rost och rädisor Nu www.atligatradgarden.se men du behöver ändra dina inställningar i kommentarer så jag kan välja vilken profil jag vill använda.

    SvaraRadera
  6. Tulpaner behövs verkligen i detta gråväder, saknar vintern med snö och sol.
    Bra gjort att få en cymbidium att blomma om.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder av tulpaner 😊 det har varit galet trist väder men idag sken solen och det kändes mycket mer hoppfullt på en gång.
    Kram och agendan vecka 🌸

    SvaraRadera
  8. As stated by Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason women in this country get to live 10 years longer and weigh on average 19 KG less than we do.

    (And by the way, it is not related to genetics or some secret-exercise and absolutely EVERYTHING related to "how" they eat.)

    BTW, I said "HOW", and not "WHAT"...

    Tap on this link to uncover if this brief test can help you decipher your real weight loss potential

    SvaraRadera