fredag 30 augusti 2019

Fina sensommardagar

omväxlande med regniga sådana. 
Det är härligt att kunna sitta ute tills sent på kvällarna.


Inte så mycket blommar i min trädgård nu men Anemone hupensis  'Pocahontas' är fin.



Anemone hupensis 'Wild Swan' har en spännande 'baksida'.
  

 


Och dahlian har jag fått bekräftat att den är 'Cafe au Lait'. Och en snäcka tar sig en vilostund hos dahlian.....


Har laddat upp ordentligt med böcker inför hösten. De flesta är från biblioteket, några från Ad Libris och några från second hand. Jag postar en bild på hög nr 2 i nästa vecka. 'Forever Amber', på svenska 'Alltid Amber' fanns hemma i mitt föräldrahem. Boken skrevs 1944 och innehåller 972 sidor. Den engelska upplagan kostade mig två kronor på second hand. Vår lilla stad är ju en badort med många turister, så man hittar alltid mycket böcker på second hand när sommarsäsongen är över. Och biblioteket hade redan fått in den engelska upplagan av Louise Penny's nya bok 'A better man'. Det blir inte mycket sömn den närmaste tiden......

Och som vanligt länkar jag till
Trädgårdsfägring

5 kommentarer:

  1. Så vakre anemoner du har! De trives ikke så godt her dessverre.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit. En del anemoner är lättodlade, andra trivs inte alls. Wild Swan är tre år nu. Knepet lär vara att plantera dem på våren men de säljs ju på höstarna när de är i full blom och lockar till köp. Ha en skön weekend.

      Radera
  2. Åh! De er så attraktive, Anenone hupehensis. Og den vil ikke trives i min hage :( Jeg planter dem om våren, men det hjelper ikke.

    SvaraRadera
  3. Hej Ingmarie!
    Fantastiska Anemoner, så synd att de inte vill trivas hos mig. Café au Lait är nog min favorit bland dahlior. Hoppas fortfarande på att den skall slå ut hos mig.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Visst har vi haft härliga dagar och ljuvliga kvällar :) Lite regn som gör att slipper vattna eventuellt nyplanterat emellan - perfekt tänker jag. Anemonerna som blommar nu är så vackra. Och när jag ser dina bilder tänker jag - jag ska skaffa fler till våren...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera