fredag 16 augusti 2019

Sommar, vart tog du vägen?

Det fina sommarvädret försvann och vi har fått drygt 50 mm regn den senaste tiden. Men också en del solsken.


Tid för lilium speciosum var. clivorum, om jag nu fått rätt lilja. 


Lilium speciosum rubrum slog ut på exakt samma dag förra året också, den 15 augusti. Speciosumliljorna vill ha sur jord och tyvärr har jag nog slarvat litet vid planteringen av lökarna. Har inte grävt bort tillräckligt mycket av den befintliga jorden så liljorna har inte utvecklats i den takt jag önskat. 


Fortfarande många fjärilar i min trädgård. 



Har lyckats riktigt bra med mina luktärter i år och kunnat plocka in små buketter flera gånger.


Och litet böcker från biblioteket. Flickan i isen var riktig bra.

Trädgårdsfägring

10 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie

    Den var fin, din L. speciosum var. clivorum!
    Större kontrast och lite mörkare fläckar?

    Ha en tevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer precis Karsten. Blomman aningen mindre än speciosum rubrums men det är första året den växer i min trädgård.

      Radera
  2. Så fine liljer du alltid har! Sommerfugler er så hyggelig å få besøk av i hagen.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit. Sommerfugle är ett så fint ord. Jag har aldrig haft så många i min trädgård som i år så jag är överlycklig.

      Radera
  3. Herlige liljer og bilder!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  4. Hej Ingmarie!
    Vilka fantastiskt vackra Liljor. Härligt med fjärilar, i år har de varit riktigt många.
    Nästa år skall jag komma ihåg att så luktärter. Kom på det så sent, så jag tänkte att de inte
    hinner blomma. Tur att fröna klarar sig ett tag till.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marika! Jag har också några påsar med luktärtsfrön i frysen i väntan på nästa vårvinter.....
      Har försökt att driva fram dahlior och har också lyckats ganska bra med det. I ärlighetens namn så har jag få blommar men mycket bladverk. Den enda dahlian som trilskas är 'cafe au lait'...... Ha en skön vecka.

      Radera
  5. L speciosum och varianter av den är nog mina absoluta favoriter :) Och tack för påminnelsen jag har en 'Black Beauty' som hatar jorden där den står. Och nu när jag gräver kan jag ju lika gärna flytta den :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Så vacker Lilja det är så trevligt med dessa så otroligt vackra skapelser i trädgården och det finns så många olika sorter av dem och alla är otroligt fina fast på olika sätt.Även här hos mig finns Fjärilarna och även dem vill man gärna omge sig med man får njuta lite extra nu när sommaren övergår i höst inom kort.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera