måndag 29 juli 2019

Högsommarvärme

med temperaturer över +30C. Stranden har varit packad med folk och det är badkö på bryggan för att komma ner i vattnet.


Min strandgranne
 har spanat in min kanelbulle.


Lilium orientalis 'Stargazer' och Hemerocallis 'Lady Neva'.  


Liljorna flämtar i solen och dagliljorna likaså. 
Nedan 'Leslie Woodriff'

  
Och här har vi 'Lady Alice'.  

 

Det är så roligt, att jag har haft ovanligt mycket fjärilar i min trädgård i år. Citronfjäril och orientalisk lilja.


Och idag ett kort besök av en sorgmantel. Det var första gången jag sett denna fjäril här i min trädgård.


PS! I morse utlovade SMHI 27-28 mm regn under tisdag och onsdag. Just nu är prognosen 10 mm..... SIC!

2 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Nu har vädret gjort omslag och det är riktigt skönt, det har regnat i natt och dagen börjar lite gråmulen. Dina liljor är vackra, de har blommat rikligt hos mig, men de flesta börjar ge upp för i år. Har några nykomlingar som jag väntar på, och Roselily Annica som inte orkade slå ut förra året. Vi har haft många fjärilar som fladdrat omkring, men mest citron och kålfjärilar.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Mycket vacker fjäril och en som jag aldrig sett på riktigt.. Liljorna är vackra och doften härlig men som du skriver storleken är jag lite kluven till. En som fått viss balans är en stor vit namnlös som har två stora ruggar fluffiga phlox, en högre och en lägre sort runt. Det gör det hela vackert på nåt sätt. Resten får stå bland buskar och träd som ger dem mer lagom proportioner :)

    Regn - jag det drömmer jag om...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera