fredag 12 juli 2019

Fler liljor

           

Här ovan är en namnlös orientalisk lilja, köpt i kruka för 3-4 år sedan och sedan utplanterad i en rabatt.  Lilium orientalis, liksom lilium speciosum, måste planteras i sur jord för att överleva. Det får de tyvärr inte i tillräcklig utsträckning i mina rabatter. Har inhandlat en pH-mätare



 och den visar inte precis några glädjande siffror trots  all rhododenderonjord och torv som jag släppat hem under de 30 åren som gått sedan vi köpte sommarhuset. Liljan finns också med i min lilje-header längst till höger. Den var litet mer dubbel då. 



Många av de orientaliska liljorna är mycket lika varandra. Liljan här ovan skall vara 'Starlight Express' men är otroligt lik 'Stargazer'. Felmärkt kanske? 



             Och den här liljan var märkt 'After Eight'. Ser Ni någon skillnad? Om den finns så inte är den stor. 



Och här har vi den fina 'Souvenir'.


Till slut två av de absolut bästa böcker som jag läst i år. Maria Adolfssons deckare handlar om brott på de fiktiva öarna i Doggerland. Var de ligger? De finns inte men i böckerna är de belägna ungeför där fiskebankarna Doggers Bankar finns idag. Och en gång för 7000 år sedan eller mer hängde England och Danmark samman och det landområdet benämns idag Doggerland.



2 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Dina liljor är riktigt vackra, ser ingen skillnad på de två. Vacker färg har de. Hoppas så att min Roselily Annica skall slå ut i år, knopparna torkade bort förra sommaren.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Wonderful flowers.
    Have a nice Sunday
    Maria

    SvaraRadera