tisdag 16 juli 2019

Luktärter

Har varit i Skåne på


hos Cecilia Wingård i Rugerup. Här är det den lågväxande luktärten 'Cupid Pink' som breder ut sig så vackert vid entrén till trädgården.


En mycket stilig rosenskära ('Veloutte'?) och clematis 'Ville de Lyon'.

 Ett bildcollage med några av de luktärter jag såg hos Cecilia. Hennes utsökt vackra bok om luktärter hittar du i marginalen till höger. 


Modeikonen Gunilla Pontén har gått ur tiden, 90 år gammal. Gunilla var verkligen en stilbildare på 1950-talet och framåt, då det inte knappast fanns några kläder för tonåringar, djärv och färgsprakande var hon.
Fotot härunder, taget av Ateljé Jaeger när Gunilla Pontén presenterades vid Hovet i sin berömda 'bubbelklänning'.


Hela livet var Gunilla som sagt en färgstark person och hon porträtterades bl a på Ari Seth Cohens blogg Advanced style och likaså i hans bok nr 2. Hon jobbade som designer och gjorde en hel del snygga kläder. Härunder berättar Gunilla själv om sitt liv
Min historia Gunilla Pontén

Hur har det gått med mina luktärtsådder? Bara bra! Inte visste jag att det var så roligt att odla luktärter! Foton kommer senare i veckan.

5 kommentarer:

  1. Jag brukar inte odla så mycket luktärter men i år har jag ett antal och faktiskt, har det gått bra :) De är så otroligt fina och ger fin doft i trädgården. Trist för mig är att jag får klippa blommorna , eftersom man ska göra det, och slänga :o Inomhus är doften för stark för mig eftersom jag är doftastmatiker...

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trist Weronica men det finns ju luktärter som inte doftar så starkt. Men det kanske inte hjälper? Jag kan ha ont av starkt doftande orientaliska liljor inomhus....

      Radera
  2. Oupss, Kommenterade från fel konto :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Erteblomster er noe man virkelig må ha i hagen! En festival, du verden.
    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  4. Hej Ingmarie!
    Det blev inga luktärter i år heller, glömde bort dem, får lägga en påminnelse till nästa år. Fröpåsar har jag så det räcker. Så vackra och doftar härligt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera