söndag 29 mars 2020

Sommartid

övergick vi till i natt. Jag gillar att kvällarna är längre och ljusare sommartid, nattuggla som jag är,  men det är inte alla som gör det...... Härligt är det att det fina vårvädret fortsätter.


Hann med att inhandla litet narcisser i krukor innan 'coronakarantänen' trädde i kraft. De blommar så fint nu men kommer att  vara överblommade till påsk. Så jag tjuvstartar med påsken redan nu.

Bild 1 ovan visar 'Elka' 
Bild 2 'Actaea' pre 1919
Bild 3 'Bridal Crown' pre 1949
Bild 4 'Silver Chimes' från 1914
Bild 5 Den otroligt populära 'Tête-à-Tête' 1946
Bild 6 Min favorit 'Thalia' pre 1916 
men 'Silver Chimes' är helt underbar den också, kritvit. 


'Tête-à-Tête' tillsammans med 'Elka' ovan. De har samma upphovsman och är ungefär lika 'gamla'.



Noel Kingsbury har skrivit boken 'Daffodil'  och Jo Whitworth har tagit fotona i densamma. Karin Persson och Eva Jansson är författare till den svenska boken 'Narcisser'.



Avslutar med Bee Gees låt 'Islands in the Stream'.
Som ni ser så är det  Kenny Rogers och Dolly Parton som framför den.

Trädgårdsfägring

6 kommentarer:

  1. Jag tycker actaea är så himla vacker. Och Thalia hade jag massor av i min gamla trädgård, och jag inser att jag saknar dom:). Jättefina narcisser hos dig.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Ja 'Thalia' är så fin. 'Elka' odlar jag inomhus i kruka och den har verkligen visat sig vara rikblommande och tålig. Ha det bra.

      Radera
  2. Hej Ingmarie!
    Vilket vackert collage med narcisser. Skaffar fler för varje år, de är så fina. De första har slagit ut i trädgården, några små som jag hade köpt i kruka förra året. Men det blir fler.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns verkligen många fina narcisser, ibland har man tur på höstarna och hittar litet mer ovanliga sorter. 150 olika sorter fanns till salu på plantskolarna tidigare. (se mitt svar till Carina härunder) Ha det bra.

      Radera
  3. Vilka fina narcisser 'Silver Chimes' saknar jag här sen några år får försöka hitta lökar igen. Men narcisser är min favorit över tulpaner alla dagar. Doften är ljuvlig hos de flesta. Narcissböckerna... är den svenska boken bra? Då tänker jag seriös med bra text och bild. Eller är den engelska bättre?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina Narcisser

      Jag gillar också narcisser och speciellt då de vita. Hade en hel del olika i en tidigare trädgård. Den svenska boken beskriver äldre sorter av narcisser som odlats i Sverige under åren 1849-1940. Vilka sorter som såldes på plantskolorna då. Jag häpnar över ilket ur val det fanns tidigare!!! En annan av målsättningarna med boken var också att redovisa vad som hänt med de narcisser som skänktes till POM-insamlingen/inventeringen. Boken kom ut 2008. Jag köpte den något år senare.

      Den engelska boken (Kingsbury/Whitworth) är mer omfattande och redovisar naturligt nog fler sorter. ’Daffodil is remarkable story of the world’s most popular spring flower’. Alltså både dåtida och nutida historia, om odlare, sorter mm.

      Den klassiska ’narcissbibeln’ sägs vara Michael Jefferson-Browns från 1969.

      Hit kan man åka och titta på olika narcisser om man bor i någorlunda närhet och det kanske inte är ’coronatider’.

      http://www.paskliljor.nu/

      Radera