fredag 31 januari 2020

Välkommen februari

I morgon är det februari och i år har månaden 29 dagar. 2020 är ju som ni säkert vet ett skottår. Så om någon av er känner för att fria till pojkvännen/fästmannen/sambon så är det fritt fram att göra så den 29 februari.

Vintern 2019-2020 har ju varit ovanligt mild hittills, men också ovanligt regnig, grå och blåsig. Så 'Är det då konstigt att man längtar bort någon gång..... även om man älskar hav och vindar' och bor så fint vid kusten. (Kommer ni ihåg Lena Anderssons storsäljare? Finns på YouTube om ni önskar återuppliva gamla minnen.) 

Vart längtar jag då? Till Soller på Mallorca! Där är det möjligt för en hel familj eller grupp vänner att hyra Ulrika Magnussons vecka hus In my Garden, som också har en helt ljuvlig trädgård. Huset finns med i senaste numret av tidningen Lantliv. Det har också funnits med i Sköna Hem för några år sedan. Sån tur att jag har sparat det numret och hittade sparade foton i datorn.  Något är från SvD också tror jag.





Februaris första bukett, inhandlad den sista januari, är en kombination av franska tulpaner och dubbla liljor, på engelska rose lilies. Har också sett att man skriver lotus lilies. Skall vi gissa att de förra liknar rosor och de senare lotusblommorna?




Tulpanerna är svagt gula när de slår ut, men bleknar till vitt. Och liljornas knoppar är helt underbara. Liljorna doftar också mycket gott och lagom mycket.

För att återkomma till det trista vädret så innebär det att vi inte behöver ha så bråttom upp på morgnarna. Den som vaknar först sätter på morgonkaffet (Zoega Skånerost) och brer var sin smörgås (proteinbröd) med ost och leverpastej eller skinka. Och sedan är det fritt fram att ägna sig åt böcker, dator eller tidskrifter och lyssna på regnet som slår mot rutan.

Veckans böcker är favoriter och handlar om luktärter och snittblommor. Som Ni ser har jag laddat upp med en luktärtsfröer en masse. De flesta inhandlade hos Cecilia Wingårdh på Rugerup. Nu är det vecka 5 och vecka 8-9 så är det dags för mig här på västkusten att så fröerna inomhus. Cecilia Wingård finns också på instagram. Massor av underbara foton, bra tips och information. Cecilia planerar för en ny bok.


Bok nr 2 är Cut Flower Garden av Erin Benzakein. Erin är aktuell med en ny bok som ges ut nu i dagarna A Year in Flowers. Jag har redan beställt den, då jag tyckte mycket om Erin's förra bok. Som synes nedan är bägge böckerna både vackra och fyllda med information. Så är ju de bästa böckerna!


Jag ser att jag har glömt att köpa luktärten Cupani i år, en av förra säsongens favoriter och en luktärt från 1699. Rikblommande och ljuvligt doftande och den har fått namnet efter den sicilianske munk som samlade frön av vildluktärten och skickade ut dem i världen.


Trädgårdsfägring




7 kommentarer:

  1. Luktärter... 2020 kanske blir året när jag lyckas igen. För nu var det längesen jag fick dem att bli något :) Huset såg härligt ut och visst kunde det vara skönt med miljöombyte nu. Men jag kan lätt spendera mornarna precis som du beskriver så jag är nöjd vilket som. Läste några rader av prästen Thomas... nånting och om det där att vara här just nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Titta gärna in hos Cecilia och läs under luktärter om sådder mm. Jag lovar, du kan inte misslyckas om du följer Cecilias råd.
      Ja, man skall fånga dagen, och denna dag har vi varit ute och ätit en god lunch.... Men DH fyller jämna år i år och jag försöker planera någon fin resa för oss alla..... Och idag hittade jag i snabbköpet apelsinerna Navid och Navelina, som växer i Sollerdalen på Mallorca. En ödets fingervisning kanske....

      Radera
  2. Boktips och luktärter! Ack så bra och sköna tips :)
    Fredag igen och nu går vi snart in i februari, härligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. 'Vad glad jag är att jag lever i en värld där det finns oktober' sa' Anne på Grönkulla. Jag är glad att jag lever i en värld där det finns februari.... Ha det bra Titti!

      Radera
  3. Hej Ingmarie!
    Tack för tips om luktärter, skall titta in hos Cecilia. Jag brukar vänta med sådderna, men då blir det bortglömt. Ser skönt ut i solen, skulle gärna byta ut det mot vårt gråväder.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Ja veckorna 8-9 är kanske i litet tidigaste laget, men ibland är det svårt att ha tålamod och vänta.... Och luktärtsplantorna skall ju ut i kylan för att må riktigt bra och bli knubbiga och fina. De tål ner mot -8C. Lycka till med din sådd.

    SvaraRadera
  5. Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -

    Plus, making money with it is as easy as 1..2..3!

    This is how it all works...

    STEP 1. Input into the system which affiliate products the system will push
    STEP 2. Add PUSH BUTTON TRAFFIC (it ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate products system grow your list and sell your affiliate products all for you!

    Are you ready??

    Get the full details here

    SvaraRadera