lördag 8 februari 2020

Ranunkler

och anemoner hör också till favoriterna. Men jag lyckas inte med 
dem i min trädgård, så det får bli blomsteraffärsvarianterna. 
Så där en till två gånger om året har man tur och hittar litet ovanligare sorter. Om man inte tar sig en tur till grannstäderna.  Den här tycker jag är en riktig ljuv vårbukett.



Förra årets ranunkler tillsammans med syrenkvist. Syrenerna kan stå litet 
längre i vas om man skalar av stjälkarna med potatisskalare el kniv och sedan bankar dem. Blomsternäring i vattnet i vasen hjälper också upp livslängden på blommorna.


De första irisarna (reticulata) är ovanligt tidiga i år.




Veckans böcker får bli 'da capo'. Boken om ranunkler har jag inte köpt ännu men lånar den med jämna mellanrum på biblioteket. Däremot har jag klickat hem en bok om kamelior (camellias) från www.eBay.co.uk för det facila priset av £7 inkl porto. Den kan komma mellan 15 februari och 22 april så det gäller att ha tålamod när man köper billigt. Hade jag köpt den amazon.co.uk hade den kostat minst £100 till. Vad skall jag göra för alla de punden tro?  En liten sneak peek härunder på en av mina kamelior som är på G. 


BTW Tage Andersen öppnar kameliautställning nästa weekend
på Gunillaberg inte så långt från Jönköping.


 Det enda nyårslöftet för min del i år var att rensa ut. Jag har inte börjat ännu men det har ju bara gått litet mer än en månad på det nya året. Jag är säker att Marie Kondos bok kan inspirera mig. 

Och i morgon och kanske de närmaste dagarna också väntar vi besök av stormen 'Clara'. 


6 kommentarer:

  1. Ranunkler er så vakre, men jeg har heller aldri fått de til i hagen. Så vakker Camelliabok du har kjøpt. Jeg har også en Camelliabok, men den heter noe annet. Noe med Encyclopedia.
    Ha en fin søndag, og hygg deg med 'Clara'

    SvaraRadera
  2. Har precis samma erfarenhet och lyckas inte med anemoner och ranunkler ute... Men de är så vackra i buketter. Kameliaboken verkar spännande... Det finns en sajt - Book depository - som jag sprang på av en tillfällighet. Om jag fattat rätt så köper de upp lager av böcker när förlagen slutar saluföra. Den vägen har jag hittat flera 'utgångna' böcker till bra, jättebra, pris. Och de brukar dyka upp ca 14 dagar efter beställning.

    Clara... ja jag funderar på att gå en runda och se vad löst som behöver förankras...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Ingmarie!
    En fantastiskt vacker bukett, och härliga Iris. Känns som våren kommit till dig.
    Hoppas ni klarar stormen.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  4. Ja ranunkler är något av det vackraste som finns. Dina buketer är ljuvliga. Kameliaboken lät intressant och grattis till den fan kameliaknoppen. Mina kamelior är sena i år och jag har inte alls så mycket knopp som förra året. Men så uppför dom sig hos mig, vartannatårs-blomning. Förra året var ett rekordår så dom tar nog igen sig i år.

    Önskar dig en skön vecka!
    Anita

    SvaraRadera
  5. Ranunkler är otroligt vackra - så förra kunde jag inte stå emot utan köpte några och hade i växthuset. Men...blev besviken för dom stod inte länge. Var nog lite för varmt där inne när solen låg på, annars är det +10/12 vilket egentligen skulle passa dom perfekt! Dom du fotat var nästan otäckt snygga.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. This way my pal Wesley Virgin's tale begins with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

    Wesley was in the military-and shortly after leaving-he discovered hidden, "SELF MIND CONTROL" secrets that the CIA and others used to get anything they want.

    As it turns out, these are the EXACT same secrets many celebrities (especially those who "come out of nowhere") and top business people used to become wealthy and successful.

    You've heard that you only use 10% of your brain.

    Mostly, that's because most of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Maybe this expression has even taken place IN YOUR very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head about seven years back, while driving an unregistered, trash bucket of a vehicle with a suspended license and with $3.20 on his banking card.

    "I'm so frustrated with living paycheck to paycheck! Why can't I turn myself successful?"

    You took part in those types of questions, right?

    Your own success story is waiting to happen. You need to start believing in YOURSELF.

    CLICK HERE To Find Out How To Become A MILLIONAIRE

    SvaraRadera