fredag 17 maj 2019

Tulpaner, tulpaner, tulpaner

i försommargrönskan. Igår besökte vi Sofiero slott och slottsträdgård.


Överallt såg vi tulpaner i de mest fantastiska färger. Vill man detaljstudera de olika planteringarna med vårblommor så kan man scrolla ner på denna länken Vårflorsguide 2019 Sofiero





 


Inne på slottet pågår just nu utställningen Carl Milles - drömmare och skulptör






Margaretamedaljongen som finns i Sofieros slottspark har också Carl Milles gjort. Den har skänkts till parken av danska drottningen Ingrid, som ju föddes som svensk prinsessa. Medaljongen har jag fotograferat och visat förut här på bloggen men vi kör da capo... Och i Orangeriet på Sofiero kan man efter den 24 maj också se Milles skulptur Orfeus. Det är Sofieros blomsterdesigner Sara Bratt som i orangeriet gör en blomsterutställning runt skulpturen. Så spännande! Då får det bli en tur till Sofiero igen!



Och till sist: En titt på hur det såg ut inne på slottet när de kungliga bodde där.


Trädgårdsfägring

3 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Vilka fantastiska tulpanbilder, de ljusa och mörka blev en härlig kombination.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Åhh vilka bilder...underbart rum också! Kul att se!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Tack för påminnelsen! Och jag ska snart bläddra vidare för jag såg något om rhododendron. Jag har aldrig varit där men nu ska jag ha semester ett par veckor och ska försöka ta tillfället och kolla in just den blomningen. Carl Milles var en fantastisk skulptör. Hade varit fantastiskt att kunna få ha något stående där ögonen kunde vila.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera