torsdag 30 maj 2019

Clematis

2013 hade våra växter en vedervärdig vår. Vintern hade varit någorlunda normal och mina clematis hade börjat visa gröna skott. Men så kom frosten  och frosttorkan  blev mycket svår och långvarig. Nätterna var mycket kalla och på dagarna sken solen men kylan kvarstpd. Pga tjälen kunde växterna inte ta upp vatten och många av dem dog. Några rhododendron och ett par av mina barrväxter dog. Men mina clematis drabbades hårdast. Jag kommer aldrig att få en lika stor samling clematis som jag hade tidigare men så får det bli. Det tar ju tid innan nyplanterat växer till sig men nu börjar det arta sig. Och jag känner mig ganska så nöjd med det jag har.




     

Det finns mycket fint att köpa i trädgårdsbutikerna nu om man är på spenderhumör. En grekisk yngling kanske platsar i din trädgård? Jag tror jag nöjer mig med den fina krukan.......

 

 Något som skrämmer bort liljebaggar och mördarsniglar från trädgården kanske? Hittade ingen prislapp.


 Veckans bokhög

Förutom att det är Kristi Himmelfärdsdag idag så är det också Folknykterhetens dag, så det blir inget vin till middagen idag eller....

Trädgårdsfägring

5 kommentarer:

  1. Så synd at så mange av dine clematis døde. Trist når en har en så stor samling. Nydelig de du viser
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Jag har bättre tur med de småblommande klematisarna, har haft många med stora blommor som försvinner efter några säsonger, tyvärr, för de är ju så fina. Får lust att prova igen, när jag ser dina.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt när kärt insamlade växter dör, särskilt om de är svåra att få tag i eller kanske förknippade med vänner och platser. De nya går i vilket fall inte av för hackor de heller. Väldigt vacker blomning!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Tråkigt med dina Klematis :( och jag ser av bilderna ovan att de inte är så lätta att få tag i... eller det verkar finnas ett sortiment på fastlandet och ett på den stora ön längs kanalen :) Piilu har jag men jag får alltid bara enkla blommor hade glömt bort att den ska vara halvfylld. De andra två ljuvligheterna satte jag på önskelistan såklart vit respektive rosa :)

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera