lördag 20 november 2021

Plantskolerace/Amaryllisens dag

måste ju firas eller hur? Hur firade jag? Jo genom att åka runt till fyra olika plantskolor/blomsterhandlare och kolla årets sortimentet. Och både snitt- och krukodlade amaryllis fick följa med hem. Måste ju ha blommande amaryllis ända fram till jul..... 


Två mycket lika amaryllisar: Mocca fotot överst från i år och Fledermaus tre år gammalt foto. De har samma växtförädlare: Berbée Amarylliscultures



Mocca, foto till vänster och Picasso och kanske kan det vara Amsterdam till höger.

                
En amaryllismosaik.


The Rose of Jericho, kul present. 


Litet mer utslagen


Veckans lektyr


TrädgårdsFägring

3 kommentarer:

  1. Å, vilken fröjd för ögat! Jag har inte köpt någon än och de jag sparat från föregående år, planterade jag ut i somras som lyckats bra andra år. Vad hände... jo, sniglarna kastade sig över både lökar och blad och de var jämnade med marken på ett par veckor.
    Hädanefter struntar jag nog i att spara lökarna.
    Allt gott
    /Anette
    Ätliga trädgården

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Helt underbara Amaryllis. På mina tittar det fram blomknoppar, och till min glädje såg jag att också minst en av de gamla har en knopp. Så vackra.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fina Amaryllisar de är verkligen julens blomma nummer ett. Jag har fått en nu när jag fyllde år nyss och den har två knoppar ser verkligen fram emot när den ska slå ut i blom.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera