fredag 21 maj 2021

Sofiero

 Fler tulpaner. I veckan besökte vi Sofiero Slott utanför Helsingborg. Det var den första längre utflykten på 14 månader, lydiga medborgare som vi är.


Närbilder på tulpanerna 'Apricot Fox' och 'Sarah Raven' från planteringen i krukan ovan. Krukan stod vid entrén till slottet. 


Sarah Raven är verkligen en helt makalös ganska så ny tulpan, färgen och strukturen är fantastisk.


Tulipa 'Havran', en favorit som jag haft i min trädgård.


Tulipa 'Sensual Touch' kommer jag nog att beställa till hösten. Likaså 'Sarah Raven'.


och här har vi 'nattens drottning', 'Queen of Night'


och till slut ett foto från min egen trädgård: 
Tulpanen 'Copper Image' bland spirande pionblad.

Blommande rhododendron från Sofiero och från min trädgård kommer i 
nästa inlägg.

PS! Tulipa 'Ronaldo' som jag postade foton på för 14 dagar sedan har visat sig vara en tulpan som blommat riktigt länge i min trädgård. Och som synes är min header fortfarande lika liten och söt. 

   

7 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Mycket vackra tulpaner i speciella färger. En härlig video, den kommer jag att återvända till.
    Det verkar vara ett problem med blogger att din bild i headern har krympt. När du är inne i redigeraren så hittar du en Help knapp. Tryck på den och i sökfältet skriver du ,Header picture, Då får du upp alla problem. Någon har skrivit ett sätt att korrigera det, men hittade inte det inlägget.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maribel för hjälpen. Skall testa! Jag har i veckan sett att det är fler användare än jag som har problem med sina headers.......
      Hittar heller inte instruktionerna om hur man rättar till felet/felen. De klåfingrignar web-nissarna på Blogger har väl varit framme och gjort ändringar men inte ansett det mödan värt att berätta om det.

      Radera
    2. Maribel! Tack Nu fick jag äntligen till korrigeringen av min header. Cleos anvisningar fick justeras något. Det blev inte perfekt men det blev bra mycket bättre.

      Radera
  2. Vilka tjusiga tulpaner du visar. Jag har inte någon tur med tulpaner. Kanske jag gödslar dem för dåligt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta tulpaner är inte 'perenna' utan det blir att inhandla nya efter några år. Har inte testat att ta upp dem efter blomningen och förvara dem på annat ställe i jord, men det lär funka.

      Radera
  3. Sarah RAven är jättesöt det enda jag tycker är lite tråkigt är att den är så låg. Men jag har märkt att man verkar introducera fler och fler liljeblommande på korta stjälkar - jag som vill ha de långa och vackra :) Den har i varje fall återkommit och blommat bra trots flytt i somras.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra att Sarah Raven kommer tillbaka. Det skall bli spännande att se hur det går för mina nyplanterade (hösten 2020) tulpaner.

      Radera