fredag 23 april 2021

Världsbokdagen är det idag

 den 23 april! Här är några av mina favoritböcker:



Och som vanligt har vi aprilväder. Strålande sol och värme den ena dagen med både lunch och middag i trädgården och iskalla vindar från nord den andra dagen. Och torrt är det. Den halländska sandjorden på nyplöjda åkrar blåste friskt omkring idag och förmörkade solen.


Idag har jag kört Plantskolerace. Tyvärr är det så att fem plantskolor har slagit igen under min tid här i Halland. Men Höråsens Plantskola.nu har ett fantastiskt sortiment av rhododendron, clematis, perenner och träd och buskar. Däremot har nästan alla plantskolor exakt samma fröer.....  Buskpionen 'Feng Dan Bai' fanns hos Höråsen och tulpanen växer i en av deras visningsrabatter.


Rhododendronsäsongen är på G. Först ut i min trädgård i år är en av mina pachysanthum. Ser ni så fin färg baksidan av bladen har? 


Till ett annat år måste jag ha fler vårblommor......


Veckans bukett från blomsteraffären: Pionen Sarah Bernhardt och clematis integrifolia.




5 kommentarer:

  1. Det visste jeg ikke at bøker har sin egen dag. Jeg bestilte meg tre nye bøker på nettet i dag, så nå er det bare å glede seg til de kommer i postkassa.

    SvaraRadera
  2. Dine plantebøker ser fine ut. Ja, jeg ser det flotte indumentet på din rhododendron. Jeg har også flere rhododendron som har det. Det synes jeg gir en ekstra flott opplevelse av disse plantene. Ja, vårblomster kan en ikke ha for mange av :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Nej, man kan aldrig få för många vårblommor! Tänker varje vår att jag måste sätta massor av lökar, men när hösten kommer är det rätt tungt att kravla runt och sätta hundratals. Dubbla blodroten, så tjusig!
    Allt gott
    /Anette
    www.atligatradgarden.se

    SvaraRadera
  4. Hej Ingmarie!
    En riktigt vacker rhododendron, och din bukett är fantastisk. Jag petar ner nya lökar på hösten, och är så glad varje vår att jag gjort det. I år hade jag en fantastisk krokusblomning. Nu står narcisser och tulpaner på tur, men det dröjer ett tag.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Hörsåsens plantskola ska jag försöka ta mig till nu i maj när jag ska besöka vänner i Varberg. Den är ju en av de där som har ett lite bredare och mer spännande sortiment :) R. pachysanthum är en mycket vacker rododendron. Mina två första försök - dog båda. Den är lite kinkig att etablera ibland. Så förra säsongen köpte jag 3 och tänkte att nu j...r

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera