måndag 18 november 2019

Amaryllisens dag

är det den 19 november. Och visst måste vi fira denna 
senhöstens, advents och julens finaste blomma som finns i så många skepnader.  Jag är inte så förtjust i de rent röda amaryllisarna, åtminstone inte vid denna tiden på året. 

'Rilona' finns att köpa tidigt på säsongen.


Likaså kan man hitta 'Fledermaus' om man har tur.


'Tosca' brukar också finnas.


En salig blandning.


Och här kommer en av mina absoluta favorit: 'Chico', där jag lekt litet med originalfotot.


Två amaryllisböcker ingår i veckans bok- och tidskriftshög:



Bokuppslaget till vänster är från Veronica M. Reads bok 'Hippeastrum:  The Gardener's Amaryllis', utgiven av RHS och bokuppslaget till höger är från Susanna Roséns fina bok 'Amaryllis'.

10 kommentarer:

  1. Så vackert! Älskar färgen, som du vet;).
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en favoritfärg här också. Men i år har den starkare färg än vanligt så den har kanske fått litet hjälp på traven. Lägger in en bild på min facebooksida. Ha en bra vecka du också, och tänk det är redan tisdag kväll.

      Radera
  2. They are such stunning flowers! I love all the different color combinations.


    My Corner of the World

    SvaraRadera
  3. Hej Ingmarie!
    Vilka skönheter, mina som jag planterade, har börjat få stora knoppar.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall bli spännande att se dina amaryllis Marika! Jag var litet ambivalent i år när det gällde att beställa olika lökar, så jag blev utan de som jag ville ha.

      Radera
  4. De er så vakre, og fargen på er er så herlig. 'Tosca' ble min favoritt i dag.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  5. Ja Tosca är så fin. Ha det bra du också.

    SvaraRadera
  6. Så många vackra bilder! Precis som du är jag inte särskilt förtjust i röda, julröda, amaryllisar så nog är det både spännande och ganska så trevligt att de finns i massor av andra färger.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Tack Birgitta! Till jul kan jag tänka mig en riktigt mörkröd/vinröd amaryllis.....

    SvaraRadera