lördag 19 oktober 2019

Cymbidiumorkidé

är jag inte så bra på att få att blomma om....
Så här är årets nyinköp. Det finns inget namn på etiketten, men det är en hybrid från Cameleon orchids. Blommornas färg aningen grönaktig på nyutslagna blommor, men blir varmare gul efter ett tag.




Jag har en cymbidium sedan förra året (december) som jag har lyckats att låta bli att vattna ihjäl. Tyvärr glömde jag att ge den trädgårdsvistelse under sommaren. Den visar den inga blomstänglar ännu. 



Det blir mycket orkidéer denna veckan. Här kommer fler foton på Paphiopedilum Maudiae 'Femma'. Här syns bladverket bättre.  Fint eller hur? Den här orkidéen verkar vara 'inne' den här hösten, har sett den på flera ställen.






Veckans böcker. Syskonen Wilma och Brian Ritthausers bok om orkidéer kom på svenska redan år 2000, så den har jag haft länge. Utsökte foton av orkideerna av Linda Burgess. PS! Har försökt googla på Linda för att få fram info om henne, men inte lyckats.

Trädgårdsfägring

7 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Vilka otroligt vackra orkidéer , gillar den milda gula färgen. Har samlat mina överblommade på samma ställe, hoppas att de skall blomma om. Har lyckats några få gånger.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  2. Tack Marika! Hoppas du också haft en bra söndag.....

    SvaraRadera
  3. Så nydelige de er! Cymbidium behøver en hvileperiode hvor de skal stå ganske kjølig. De er vanskelig å få til å blomstre på nytt, men vakre er de.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de goda råden Marit. Har satt in min kruka med cymbidium från förra året i ett rum som inte är så varmt. Ha det bra.

      Radera
  4. Tråkigt att höra men ändå skönt... Jag lyckas heller aldrig med Cymbidium. Den sista du visar odlade jag kusiner och syskon till förr men när jag inte kunde ha så svalt på vintern som de behövde så la de av. Men jag vill absolut ha fler i framtiden de är orkidéer på riktigt på nåt sätt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Hej igen... Missade din fråga om R. elegantulum. Jag hittade båda hos Tommy Ahnby men de kan mycket väl vara frösådder från Bengt Carlsson som är ordförande för Rhododendronsällskapet. Han har en hemsida - Klöva Naturträdgård. Du kan googla finns en risk att kommentaren hamnar i skräpposten om jag lägger länken här.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vilka vackra Orkidéer du visar bild på den sista har även vackra blad.Hoppas att det kommer blomknoppar i din Orkidé snart.Jag har inte haft turen på min sida med dessa sköna blommor men jag har inte gett upp hoppet ska nog försöka igen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera