lördag 8 juni 2019

Några små vänner

verkar att ha flyttat in i min trädgård. Har sett tistelfjärilar nästan varje dag nu en tid. De tycks vara särskilt förtjusta i mina syrener.



Och här en närbild på tistelfjärilen, som jag tog för ett par år sedan. Tistelfjärilen har kommit till Sverige i tusentals nu i vår. De har kläckts vid medelhavet och följt med luftströmmarna från söder till Sverige. De diskuteras mycket just nu om fjärilarna återflyttar och i hur stor utsträckning detta sker. Meningarna är delade.....


Ett vackert och originellt trähus i Australien. Hittade det i danska Mad & Bolig först, men det verkar finnas i flera tidskrifter.




Fältbiologerna har utropat Nationaldagen den 6 juni till Stora Lupinbekämpardagen. Under åren har jag haft en del lupiner i min trädgård. De blir kortlivade för de har inte trivts så bra. Men nu får jag skämmas för det....


Ha en fin pingsthelg alla!
Igår kväll kunde vi sitta ute och äta middag men idag har det regnat.
SMHI säger att det klarnar upp i eftermiddag.
    


4 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Vackert med fjärilar, det var kanske en tistelfjäril jag tog bild på, Den ville inte bre ut sina vingar. Lupiner har jag försökt plantera i mina rabatter, en vit stannade några år, en ljust gul stannade inte heller kvar, men nu har jag en röd som blommar för andra eller tredje året. Inte särskilt invasiv hos mig. Du behöver inte skämmas, jag tror vi är ganska många som gillar dem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Ser tistelfjärilarna poppa upp hos många... Kanske såg jag en häromdagen känns som jag är undantaget :) Huset - så läckert, jag sparade din bild som inspiration för när vi fortsätter skissa till veckan. Men vad är trädelen som fortsätter ut till vänster i bilden? Är det ett hus som varit med i Grand Designs - paret ville bygga ett hus med segelbåtskänsla?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder och närbilderna på fjärilen är makalös. Vi har haft mängder med tistelfjärilar också. Idag är det kallare och blåsigt så de får gömma sig nu.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  4. Jag har MASSOR av lupiner, men alla växer i mina pallkragar så jag skäms inte. Det är vita, gula, KRAM/Susie

    SvaraRadera