måndag 1 april 2019

Sommartid


Ja i helgen ställde vi om klockan till Sommartid. Och varje år går diskussionens vågor höga, är det bra med sommartid eller inte? Nu har ju EU-parlamentet beslutat att tidsomställningen skall avskaffas senast 2021. Jag gillar de långa, ljusa sommarkvällarna. 200 timmar mer dagsljus får vi om sommartid införes. Energibesparing med sommartid? Därom tvistar de lärde. Normaltid eller sommartid? Vilket är bäst för hälsan? Också där har forskare/läkare olika meningar.

Förra weekenden var det dags för luktärt-sådd.  Jag inhandlade Cecilia Winbergs  utsökt vackra bok 'Luktärt' direkt från författaren och Cecilia skickade med en påse frön innehållande den rikblommiga röda sorten 'Scarlett'. Så nu är jag påläst om sådd och får skämmas om jag misslyckas trots Cecilias eminenta råd.
PS! Efter en vecka har fröna redan börja att gro.


Luktärtsfestival
är det hemma hos Cecilia i Rugerup i Skåne varje dag mellan den 6 - 28 juli.

Sist jag försökte mig på att så luktärter var för tre år sedan. Då sådde jag direkt på växtplatsen. Några stycken förskrämda kom upp.......





Veckans bukett: En syrenkvist och två ranunkler.
Och om någon vill lyssna när Per Gessle sjunga Sommartider
så klicka på länken.

6 kommentarer:

  1. Ja, hvert år så er det den samme diskusjonen her. Jeg liker sommertid best, for da får en jo utnyttet dagslyset best. Flotte dufterter! Her er det fortsatt mye snø, og det går sakte med smeltingen. Men det blir jo vår her også en gang :)
    Ønsker deg en fin uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med Dig Marit, det känns bra att utnyttja dagsljuset, både till trädgårdsarbete och till fritid. Älskar att gå eller cykla ner till stranden och se solen gå ner. PS! Hoppas att snön smälter snart hos dig.

      Radera
  2. Hej Ingmarie!
    I år hoppas jag det blir luktärtsfestival hemma hos mig också, har frön kvar från förra året, som jag av någon anledning glömde så. Har också nya från i år. Det kanske är dags att så dem redan nu, får läsa på.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sätt igång och så. Det lär ta 90 dagar från sådd till blomning. Det gror för fullt i mina krukor och om en vecka är det nog dags att flytta ut krukorna i trädgården. Lycka till!

      Radera
  3. Sommertid hele året :)
    Erteblomster er må-ha. Sår dem i drivhuset i "root-trainers". Funker flott!
    God helg!

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas på att de väljer sommartid året runt. Hellre långa ljusa kvällar när man går med slangen och vattnar alla krukor.
    Här odlas det också luktärtor i år. Tror minsann Wingård har startat en riktig luktärtsrevolution.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera