onsdag 20 mars 2019

Hurra! Vårdagjämning


är det ikväll kl 22:58 ! Så underbart med Vårens första dag! Vid Spring Equinox (eller Vernal Equinox)  är dag och natt lika långa. Är det dags att sammanfatta hur vintern varit tro? Här i Halland har den varit mycket snöfattig, mycket blåsig och mycket regnig. Men däremellan några dagar med sol också.

Våren har kommit till min trädgård.
Här är det irisen Katherine Hodgkins som sticker upp. I bakgrunden syns de röda näsorna från itoh-pionen Hillary.


Mitt bildcollage denna veckan kommer från tidningarna Femina och Rum Ute och är från Charlotta Jörgensens trädgård i Lomma. Trädgården har tilldelats arkitektur- och designpriset Årets Uterum 2019. Och det är verkligen en helt underbar, formstark trädgård där bambu, buxbom och ansade häckar sätter stilen. Och Charlotta och hennes man har även låtit bygga ett helt fantastiskt uterum.....


Ni som har Readly kan se mer från trädgården om Ni klickar på länken. 
Charlotta Jörgensen är också gästskribent hos Havefolket i år så där hittar ni fler foton.


Och vårdagjämningen firar jag med en nyköpt bukett clematis av integrifolia/diversifoliatyp.


Och veckans riktigt tråkiga nyhet är att den fina anrika plantskolan Cedergren&Co på Råå utanför Helsingborg stänger den för gott den 30 juni. För alla älskare av gammaldagsrosor och av clematis är detta så sorgligt. Det har alltid varit en upplevelse att gå omkring på Cedergrens, sticka i näsan i blommande rosor och jämföra clematis.

3 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Så härligt att se din Iris och pionen som startat med stora skott redan. Här njuter jag av de första krokusarna.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Läste om nedläggningen i veckan och även om det är länge sedan jag var där så ja - sorgligt. Samma kommer nog hända med Gullmarsfjorden för där har barnen inte heller intresse av att ta över. Katherine är en läcker dam som man blir glad av.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Åh, det bara spritter i mig av inspiration när jag ser tidningsbilderna du visar. Måste leta rätt på dessa tidningar, om inte annat så på biblioteket.
    Tråkigt med nedläggningen, butiksdöden sprider sig visst i alla branscher.

    SvaraRadera