torsdag 6 juli 2017

Hello July!

Juli månad inleddes med ett ordentligt oväder med regn men på senare på söndag efter lunch kom värmen och solen. Och det var som att trycka på en knapp. Många växter repade mod och slog ut.



Dags för en summering av pionåret som för min del varit litet sisådär. Förra höstens torka och vinterns brist på nederbörd samt den kyliga våren, har satt sina spår. Tyvärr har också mina irisar och martagonliljor blommat litet sämre i år än under tidigare år. Endast tre av elva itoh-pioner blommade för mig. Ingen bra utdelning på allt det arbete jag lagt ner i min trädgård under det gångna året med ny jord, nytt grus, utglesning av växter, benmjöl och gödsel mm. Trognaste blomproducenter har mina gamla hybrid- och luktpioner varit. Här ovan en bildmosaik med några av dem.
Utglesning ja, en del av mina gamla clematis som tydligen varit halvkvävda av andra växter, tittar fram igen. Dagliljorna t ex är makalösa på att ta för sig.


Clematis Omoshiro hittade jag i våras jättebilligt, tror att det var på Jem&Fix. D v s på etiketten stod det Hagley Hybrid, men det är det ju inte...... Har haft Omoshiro i min trädgård tidigare, men den  hade gått ut. Så välkommen tillbaka min vän. Skall försöka sköta Dig bättre nu när jag bor i mitt sommarhus året runt. Kommer du ihåg din kompis Nelly Moser? Ni klättrade i samma äppleträd. 





Lilium martagon var cattaniae. Bara älskar den här martagonliljan. Den är helt underbar.
Floral Friday Fotos


Moln över inlandet hade vi häromdagen, härliga fluffiga cumulusmoln.  Fotograferade dem med teleobjektiv.



Skådespelaren Michael Nyqvist avled i cancer i veckan som gick, endast 56 år gammal. Minns Michael från Milleniumserien men kanske framförallt från Kay Pollaks film 'Så som i Himmelen'. Här sjunger Helen Sjöholm 'Gabriellas Sång' ur filmen. Ni ser också Frida Hallgren m fl.

4 kommentarer:

  1. Hei Inger Marie!
    Vakre peoner og martagonliljer! Den M. var cattaniae er helt fantastisk. Nå har vi samme tørke her som dere hadde i fjor. Det er helt fryktelig, og plantene blir så skadet avdet.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Vilken fantastisk pionbukett du plockat ihop i ditt collage. En härlig färg på martagonliljan.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Those are lots of peonies, i have seen only about 3 varieties when i was in NZ. The first time i thought it is a rose. And the color of that lily is very beautiful. Have a nice day!

    SvaraRadera
  4. Vad vacker <3 Hälsningar från Schweiz //Sofia
    (http://sofiacm.com min blogg för stil och inredning)

    SvaraRadera