lördag 15 januari 2022

Tulpanens dag

 Tulpanens Dag är det idag den 15 januari. 


Tulpaner är fina tillsammans med ranunkler. 


Tyvärr fanns det inte några roliga tulpaner att köpa här i vår lilla stad denna veckan. Så det fick bli några ranunkler med en syrenkvist.


Men de här vita och vinröda är fina tillsammans tycker jag. 

Snittblomsodlare i Sverige  firar Tulpanens Dag den 15 maj för att hylla den frilandsodlade/trädgårdsodlade tulpanen. Och visst är väl den ljuvliga tulpanen värd att firas två gånger varje år eller hur? 

Två av mina favoriter från förra våren:

La Belle Epoque

och Uncle Tom. Och en enda Queen of Night. Och till sist: Veckans bokhög, alla från biblioteket. 

Trädgårdsfägring

4 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Riktigt vackra tulpaner, brukar inte få så fin blomning med Queen of Night heller. Blir det inga i vår, så skall jag sluta köpa dem. Har många nya sorter som jag köpte på Zetas, som jag ser fram emot. Vilka underbara buketter med ranunkel och syren.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så fina Tulpaner du visar bilder på dina favoriter är verkligen så vackra.Det kommer bli riktigt härligt när de dyker upp i rabatten men medan man väntar så hinner man ju köpa sig en och annan bukett.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. La Belle Epoque er så utrolig fin! Uncle Tom har jeg plantet mange av :) Tulipaner må feires både nå og til våren! Ingenting sier vår som dem.
    God søndag!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Missade tulpanens dag i år igen. I gengäld så kan jag väl sätta in nån hundralapp eller två på mikrospar kontot istället. Buketterna inne var fina men bilderna från dem i dina rabatter visar underbara sorter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera