fredag 28 januari 2022

Jag ligger litet efter med bloggandet just nu. Förra veckans tema i 
Trädgårdsfägring var 'Fröerna jag gärna sår..... 



Jag sår inte så mycket, det blir mest luktärter som jag förgror inne. Och litet plocksallad och annan sallad, men den behöver inte förgros. Och så har jag alltid litet olika örter men dem köper jag i kruka på plantskolan. 

Vecka 8 kan man börja förgro sina fröer i Skåne, kanske 1-2 veckor senare här i Halland. Jag har plockat fram mina böcker om luktärten för att friska upp kunskaperna. 2020 hade jag en strålande luktärtsblomning. Förra året gick det litet sämre, kom igång litet för sent. Och planteringsjorden jag köpte var nog inte den bästa. Hade nog legat för länge i plantskolan. Har ni några tips om riktigt bra jord?


Sköter man sina luktärter, vattnar och gödslar dem så kan man plocka in så här fina buketter från midsommar och långt in i oktober. 


Måste också försöka få tag i fröer av dvärgluktärterna. De går bra att odla i amplar eller i krukor om man så vill. Tips till er som har balkong eller uteplats och har lust att försöka med luktärter. 




Veckans bukett med magnifika liljor från blomsteraffären. Den får bli månadens bild i TrädgårdsFägring

 Och till slut litet foton från Ellen Dixdotters och Jacob Cappelen Holsts sommarhus på Österlen. Fotona har funnits i magasinen Elle och Residence och litet varstans på webben också.




4 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!

    Ja, du pleier ha så mange fine dufterter, men jord er veldig viktig som du sier. Jeg har nettopp kjøpt en jord som bare heter såjord, og den skal jeg prøve ut nå. Det som er viktig når en sår er at jorden er blandet med sand og er lett. Tyngre jord som inneholder leire er ikke egnet til å så i er min erfaring. Nydelig liljebukett!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för dina luktärter!! Och nej - tyvärr inga tips på såjord men kanske som du säger att affären bör ha god omsättning på jorden. Jag upplever att såjorden blivit sämre sen man förbjöd medlem som man tidigare fick sätta till jorden. Det är ju egentligen bra men det har blivit svårare.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Ingmarie!
    Fick plantjord av min son förra året som han tyckte jag skulle prova. Det var Emmaljungas Exklusiv plantjord. Har aldrig haft så fina tomatplantor och gillade konsistensen, den är färdigt försedd med näring så man behöver inte tillföra det. Googlade på deras produkter och de har också såjord, men den har jag inte provat. Mina luktärter blev inte heller så fina, men jag lyckades komma ihåg att så dem, brukar glömma det. Ljuvliga liljor.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Åhh luktärter! Ett måste varje sommar! Doften, mmm...
    Vilket magiskt hem också, så snyggt!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera