fredag 2 juli 2021

Tjolöholm

 Tjolöholms slott ligger i Kungsbacka kommun och redan på 1200-talet fanns där byggnader omtalade, som ägdes av den danske konungen Waldemar Sejr II. Många ägare avlöste varandra men 


i slutet på 1800 köpte köpmannen James Fredrik Dickson och hans hustru Blanche egendomen och beslutade att bygga ett slott på ägorna. Man utlyste en  arkitekttävlan och den som så småningom fick äran att bygga en av Sveriges märkligaste byggnader var arkitekten Lars Isarael Wallman. James Dickson dog av blodförgiftning innan slottet var klart. Blanche Dickson bosatte sig på slottet tillsammans med sin dotter. Dottern fick så småningom ärva slottet, men det förföll så småningom.  Sedan 1987 ägs slottet av en stiftelse där Kungsbacka kommun är huvudman.



Trädgårdsmästare John Taylor från Malmö har jobbat med att återställa trädgårdarna runt slottet och fick den fina titeln 'slottsträdgårdsmästare'. 




Slottet har en egen kyrka och Blanche Dickson lät även uppföra arbetarbostäder för godsets anställda coh en samlingssal.



Den charmiga grindstugan nedan kan man hyra några dagar eller en weekend om man känner för det. Och likaså  några av de röda stugorna går att hyra. Även här är trädgårdarna planerade av John Taylor.
Nästa vecka blir det interiörbilder från slottet och från klädutställningen 'Queen Victoria, Dressed to Rule an Empire'. 


Veckans bok: Bildcollaget nedan har jag gjort från boken 'Lilies' Författare är Naomi Slade och fotograf är Georgianna Lane. Boken kom ut nu i april månad 2021. Det är ju inte så ofta det kommer ut böcker om liljor, så naturligtvis var jag tvungen att klicka hem den och fick hämtat ut den för några dagar sedan. 


Och jag avslutar med en av mina liljor i kruka.... Hoppsan, ser att jag lade in fel foto. Nu är det utbytt. Och nästa vecka får jag också jobba mer med mina headers för att få dem klarare efter att blogger ändrat på sin 'Header Widget'. På iphonen ser de bra ut men på pc'n är de oskarpa.


4 kommentarer:

  1. Fina bilder och kul med historian runt. Det närmsta slottet som jag varit är när vi åkte dit för att leta svart trumpetsvamp som växer i litet antal där. Jag skulle boka afternoon tea där men det var så löjligt dyrt.. Men ett besök i trädgårdarna skulle vara kul.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Vackert och trädgården ser fin ut. Blommar dina liljor redan ? här är det bara krolliljorna som slagit ut de andra är i knopp.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så flott slott du viser fra, og det var en spennende historie rundt slottet. Jeg får ikke laget min header større enn den er nå. Hvordan får du din så bred?
    God helg!

    SvaraRadera