tisdag 27 juli 2021

Högsommarvärme

 har vi och det är kruttorrt. Gräsmattan är som en stubbåker. Gårdagens regn fick inlandet och Göteborgstrakten. Just nu mullrar det avlägset över havet Här kommer några fler liljor. Härunder den första liljan ur gruppen 'orienpet' för i år 'Robert Swanson'.


Lilium lancifolium 'Flore Pleno'


En vit lilium orientalis, nattfjärilen hetter gammafly. Den brukar besöka min trädgård varje år.


Lilja nr 2 från gruppen orienpet, 'Conca d'Or ', har fått besök av en citronfjäril. Förra sommaren var jag litet tveksam till om jag gillade denna lilja eller inte,  tyckte att blommorna var för stora, på gränsen till vulgära. I år är blommorna mer lagom.


Luktärtorna blommar också. Inte lika rikligt i år som tidigare år, men det beror säkert på att jag kom igång med den förberedande sådden inomhus så sent under säsongen.





5 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Idag fick vi efterlängtat regn, och det var inte bara en liten skur, det blev riktigt genomvattnat i rabatterna. Vackra liljor, och fjärilen har hittat en lilja som matchar i färg. I år glömde jag inte att så luktärter, de har börjat blomma så smått.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är inte särskilt rättvist. Här fick fick 2 (två) milimeter regn. Visst är det härligt med luktärter!

      Radera
  2. Man kan formelig kjenne blomsterlukten gjennom skjermen!

    SvaraRadera