torsdag 5 november 2020

Oroliga tider, här hemma och i världen

 November är som bekant inte min favoritmånad.  Sommartiden har övergått till vintertid eller normaltid och det gillar jag inte. Jag vill hellre ha ljuset kvällstid än morgontid. Vi får se hur det blir i fortsättningen, väljer Sverige sommartid eller vintertid? Vädret brukar vara så där i november men häromdagen hade vi nästan +15 grader C. 


Just nu har vi ökad smittspridning av coronaviruset här i vårt land och skärpta råd gäller sedan några dagar tillbaka här i Halland. Sverige har den senaste tiden haft lika många döda i corona som de övriga nordiska länderna tillsammans. Så den svenska strategin mot corona har inte visat sig vara särskilt framgångsrik, inte heller i längden.....  Inte så uppmuntrande nyheter precis så jag tröstade mig med att klicka hem litet amaryllislökar från Holland. 


Och presidentval är det i USA...... Och läget där känns 
minst sagt skrämmande just nu. 

Veckans lektyr från biblioteket och hemklickade magasin från Pressbyrån. Som synes har jag en förkärlek för danska sådana. Dessutom har jag plockat fram mina amaryllisböcker.  


Uppslaget nedan är från Veronice M. Reads bok 'Hippeastrum, the gardener's amaryllis'. Där syns två av de amaryllis som jag beställt från Holland: 'Emerald' och 'Chico'. 'Lima' längst ner till höger brukar man också kunna hitta här hemma.


Veronica besökte Keukenhof 1993 i maj. Där hade man det året en fantastisk utställning av amaryllis (ja vi kallar dem så här i Sverige, men det korekta namnet är hippeastrum). Veronica blev helfrälst och började samla på olika 'hippies' och skrev också en bok om dem. (Hippies såg jag att någon kallade dem på Facebook - ja, ja kärt barn har många namn. Ett annat vackrare namn är Riddarstjärna. )



Mera tröst! Leilas morotskaka, halvfärdig. Dagsljuset började ta slut och jag hittar inte strösslet som jag brukar ha på. 


En litet mer stylad munsbit till eftermiddagskaffet.

Och till middag ikväll Canard á l'Orange (ankbröst i apelsinsås). Så gott! 




5 kommentarer:

  1. Lät som en underbar middag! Jag gjorde andbröst med apelsinsås och apelsinsallad för ett par veckor sedan.

    Det har varit tyst om sommar- respektive vintertid och valet av vad som ska gälla länge nu... Jag älskar dock amaryllis men i år har jag varit sparsam - jag tycker dem är så trista att förvara efter blomningen innan jag kan sätta ut dem. Men vi gillar samma typ av blommor ser jag :)

    Måste vi jämföra dödstalen och om vi ska det så bör vi rensa bort alla faktorer som gör att vi trots allt är olika även om vi delar gränser. Läste en intressant artikel i somras där 3 professorer - en dansk, en svensk och en engelsman - grävt i varför och hur vi trots att vi till synes är lika, en geografisk likhet, är väldigt olika. En lista om 15 punkter varför vi har haft högre dödstal. Just nu ligger vi under normaldödligheten för innevarande månader. Framgår det i nyhetsrapporteringen?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Carina, jag sörjer min tidigare arbetskamrat, tio år yngre än vad jag är, som inte överlevde. Och G som miste sin man för fyra månader och som bara önskar att få dö och driver sina barn till förtvivlan......

      Radera
  2. Hej Ingmarie!
    Vilka vackra amaryllisar du beställt. Jag har fått min leverans också, måste se till att plantera dem, så de får en chans att slå ut till Jul. Förra året blev de lite sena. Hittade inga spindelamaryllis i år, men det blir nog bra ändå. Det går inte åt rätt håll med spridningen hos oss heller, vår lilla stad har flest antal per 100 i Västmanland. Vi kan bara vänta och hoppas att eländet tar slut.
    En god nyhet blev det i veckan, med en ny president i USA.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Ja det var verkligen en god nyhet och en kvinnlig vicepresident har USA också fått.

    SvaraRadera
  4. Noen fantastiske Amaryllis du har bestilt! Må innrømme at det har blitt noen på meg også :)
    Ja, det er lov å trøste seg litt nå! Her er det blitt nesten lockdown igjen nå, etter økende smitte. Men valget i USA er i alle fall lovende...
    Ha det godt!

    SvaraRadera