söndag 30 augusti 2020

Välkommen September

Två dagar kvar till månadsskiftet och jag undrar: Vart har denna sommaren tagit vägen? Det har varit en sommar som ingen annan med covid 19 och karantänvistelse i hemmet för oss över 70+. På samma gång som sommaren har känts lång, har den också på något underligt vis känts kort. I morse svepte dimman in, en föraning om hösten? 

Augusti inleddes med värme och strålande sol. Runt vår lilla stad finns många fina stränder och en del av dem är ganska så 'glest befolkade', men här på Grimsholmen finns det ju fyrbenta badgäster i stället. Kossorna kände för att svalka sig i värmen.
Man kan ju simma med delfiner och hajar, men kan man simma med kor/kalvar?


Luktärterna har blommat så fint i min trädgård, men nu är snart blomningen över. I början på november är det dags att beställa nya fröer hos Cecilia Wingård. Det skall bli spännande! Cecilia frestar oss med en del nya sorter.


Har även odlat  mina övervintrade dahlior men dem får ni se nästa vecka.


Ny bok denna veckan är 'The Land Gardeners cut flowers'. Tidningsuppslaget till vänster är från Sköna Hem och det var där jag först läste om Bridget Elsworthy & Henrietta Courtauld och godset Wardington Manor och trädgården där. Bridget och Forbes Elsworthy kommer från Nya Zeeland och köpte godset 2008. De upptäckte att det odlats snittblommor på godset tidigare. Dessa hade sålts till blomsterhandlare, hotell och andra ställen i London. Bridget och Henrietta träffades och beslöt att återuppliva traditionen med organisk blomsterodling. Boken skildrar blomsterodlingarna under ett år och när jag hittade den till ett hyfsat pris hos Bokus, kunde jag naturligtvis inte låta bli att klicka hem den. 
Tulpanboken har jag bläddrat i för att åtminstone här hos oss har Blomsterlandet 20% på vårblommande blomsterlökar t.o.m. idag 2020-08-30.. 


Bildkollage från Wardington. Förutom i Sköna Hem så har reportage från godset också funnits i House&Garden och i en nya zeeländsk tidskrift. 




Här syns en del av odlingarna.


Trädgårdsfägring


5 kommentarer:

  1. Den boken ska jag spana in - älskar ju att plocka buketter. Jag kunde inte låta bli att klicka hem en bok om Englands gömda byar efter att jag såg ett avsnitt där Penelope Keith? åker runt och besöker dem en per avsnitt.

    Men jo... ..sommaren var kort - inte vädermässigt men den har försvunnit. Och då har jag ändå tagit mig tid att sitta ute alla fina kvällar. Och gjort massor i trädgården. Det är nå't skumt med tid ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Ja vart tog sommaren vägen??? Snart september...
    Kul med boktips och sista bilden, ja vad ska man säga! Himmel vilket ställe!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Ingmarie!
    Ser lite malplacerade ut , korna på stranden. Underbara färger på luktärterna, mina blev inget i år. Får skaffa nya frön till nästa säsong. Vilket vackert gods, och härlig bild från trädgården.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Tror dagene "går" fortere når man er på samme sted nesten hele tiden.
    Vakre erteblomster! Tenk, nå er det snart tid for å planlegge neste sesong.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  5. Älskar bilden på korna vid vattnet där himmel och hav möts i samma blå nyans. Och så njuter jag av dina luktärter. Och njuter gör jag också av Wardington Manor. Vilket ställe.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Anita

    SvaraRadera