fredag 14 augusti 2020

Hej Augusti!

 Vi tackar för värmen och solskenet som du gläder oss med. Juli var ju så där vädermässigt men augusti har verkligen levererat. Sedan är det ju en annan sak att trädgården ser ut som (fult ord)........ Några glädjeämen finns det i alla fall. Men Bloggers nya gränssnitt tycker jag inte om, därav detta uppehåll i bloggandet. Får se hur det blir framöver......
Underbara liljan 'Silver Scheherazade', fotot är taget i kvällsljus.


Massor av sniglar och snäckor i min trädgård i år. Snäckorna är fantastiska klättare. När jag tittade till Scheherazade nästa morgon hade hon redan fått besökare, som sovit på hennes 'arm'.....


En annan skönhet: 'White Henryi'



Det varma, sköna augustidagarna har också gjort att stranden besökts flitigt.


Massor av besökare den senaste tiden på stränderna runt Falkenberg har tyvärr inneburit en del tråkiga saker: Härunder en video från Falkenbergs Kommun om nedskräpningen på Skrea Strand.


Oj, lyckades klura ut hur man kopierar över en video från facebook och också med att få till en bra storlek på densamma. Ja stränderna har sett bedrövliga ut, hur har det kunnat bli så här? Har vi svenskar tappat all sans och allt vett tro? Och vi skall vara så miljömedvetna.....

Avslutar med en bild på några av mina luktärter, blandade färger. Jag är jätteglad över att mina vita luktärter blommar så fint i år. Bild kommer så småningom.


Trädgårdfägring

10 kommentarer:

  1. Så vakre dine hvite liljer er! Ja, blogger finner på mye rart.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Juli var ikke all verdens, nei. Mye stygt bladverk å se, og veltede saker og ting i ett sett. Blogger-oppdatering var heller til det verre - og det tar jo evigheter før nye poster blir publisert.
    Til noe mye bedre: Utrolig herlige liljer hos deg! 'Silver Scheherazade' er bare vakker. Ja, erteblomstene leverer som alltid, Duftende buketter i overflod :)
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Liljorna var väldigt vackra :) Men skräpet... ..det är ju så enkelt att ta med sig. Vet inte vad blogger hittat på, antar att de gjort en typ drag-and-drop miljö för att skriva inlägg. Det är trenden just nu.

    Hoppas ni kommer överens blogger och du!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Oj vilka vackra liljor. Hur får du dom att överleva angrepp från baggar!? Jag har haft en massa olika sorter men nu har jag endast några lackröda kvar - så jag har gett upp. Och säg inte att jag ska plocka baggarna för hand, hade tusentals av dom.....
    Sen är det helt chockerande hur folk bär sig åt med skräp. Fattar inte att dom kan göra så där. Hade dom aldrig tänkt besöka stranden igen.....Eller räknar dom helt kallt med att andra ska ta bort deras skit!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Hej Ingmarie

    Så kul att se dessa liljor. Den vita henryi - den legendariska liljan från Leslie Woodriff! Och ja, den fantastiska sport av Levern Friemann's Sheherazade!
    Dessa ser man inte ofta - har har du hämtad båda från 'The lily garden'?

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten! Tack för din kommentar. Jag har köpt liljorna från Pontus Wallstén i Schweiz. Det blev inte billigt och dessutom kom det till en dryg tullkostnad. Jag har inte handlat från 'The Lily Garden'. Är det möjligt och har du gjort det? TLG har helt underbara liljor och där finns en del som jag skulle vilja ha.

      Radera
    2. Jag kan tänka mig att Pontus W. hade dessa liljor från 'The Lily Garden', som inte är just billig heller.

      Jag tror det är lättare att få dessa liljor till Europa, om man själv har dem med som bagage.
      Min plan var att resa til USA i våras, men som situationen är blir det först när situationen där blir markant bättre - troligen kanske ett halvår efter presidentbytet...

      Vi får se!

      Radera
  6. Hej Ingmarie!
    Dina liljor är så vackra. Hos mig har de blommat klart. Bara några enstaka återstår.
    Blir förvånad över filmen om nedskräpning. Förstår inte hur man kan bete sig så.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastiskt vackra liljor du har. Och inte uppätna av liljebaggar heller. Och luktärter ... ljuvligt. Något som däremot inte var ljuvligt var att titta på filmen från stranden. Det är nog dessvärre likadant i större delen av Sverige. Har sett liknande filmer från stränderna hos oss. När värmen kommer försvinner allt vett verkar det som. Både när det gäller nedskräpning men även att hålla distans.

    Ha en fortsatt fin augusti. Och hoppas du kommer överens med blogger.
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Underbara liljor och de verkar stortrivas hos dig. Sandjord?
    Fortsatt fin sensommar!
    Birgitta

    SvaraRadera