fredag 22 maj 2020

Världsbidagen

Fortsättning följer här på min pionbukett från föregående veckor. 17 dagar varade den innan den hamnade på komposten. Buketten fick tillbringa mesta tiden ute på trädgårdsbordet. Pionerna skiftade färg på ett helt fantastiskt sätt tycker jag.
      



Det blir mycket pioner nu framöver, här är buskpionen 'Lu He Hong' på G. Knoppen ser ut som en rosknopp och bladen har en tunn röd kant. Så fint.




World Bee Day var det den 20:e maj. Första internationella världsbidagen firades över stora delar av världen. Dagen stiftades av FN för att uppmärksamma hur viktiga bina är! 


Här ser vi kronprinsessan Victoria tillsammans med prinsessan Estelle och prins Oscar studera bina och livet i en bikupa.


Mina beställda böcker är skickade, får dem antagligen i början på nästa vecka. Och till sist den bok som jag inte fick med denna gången 
Lotte Möllers Bin och människor

PS! Vi hade en gammaldags torktumlare i många år. Men till sist gav den upp. Men vi har fortfarande kvar den kanal som ledde ut varmluften/vattenångan från tvättstugan till trädgården. Det verkar som att bina gillar detta utrymme, undrar om de bygger där inne. 


Och nu sitter jag här och väntar på regnet som skall komma vilken minut som helst. Här är kruttorrt f n och brunnen har nästan sinat, så jag hoppas att det kommer riktigt mycket.

4 kommentarer:

  1. Du har alltid så fine peoner! Ja, det er så knusktørt her også, og her har det begynt å regne. Men prognosene har blitt mindre og mindre utover dagen, så det er ikke godt å si hvor mye som kommer.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Det var en imponerende bukett! Peontiden er alltid spennende :)
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar header du har! Jag är barnsligt förtjust i syrener!! Här har dom dock inte börjat blomma ännu. Det är faktiskt så att bladen nästan inte har börjat spricka ut. Vi behöver också regn, helst en 10-15 mm, så jag hoppas på eftermiddagen. Tills dess ska jag ut och fortsätta jobbet med att rensa runt pallkragarna. Ska åtminstone få till två nu på förmiddagen, fast det är ett hemskt och tungt jobb eftersom rötterna växer genom skyddsmattan och in under pallkragarna..... Usch!
    KRAM OCH TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  4. Mmm vacker bukett och vackert med de 3 avskurna i det låga fatet. Buskpionen var också fin. Hade tänkt ta in pioner idag men åskan och regnet hann före nu på eftermiddagen. Det får vänta till i morron.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera