torsdag 13 december 2018

Nobel, Santa Lucia och litet annat

Jag tycker att azaleor är mycket vackra. Ett år frossade jag i sådana. Tyvärr glömmer jag att vattna dem så att de vissnar. 


Nobelfest har det varit i veckan som gick. Kronprinsessan Victoria skapade stora rubriker i pressen och på sociala medier genom att återanvända drottning Silvas 23 år gamla Nina Ricci klänning. Nog klädde klänningen både mor och dotter fantastiskt fint! PS!

Årets julklapp är ju det återvunna plagget så Victoria var helt rätt ute. Undrar vad alla löp- och köpare tycker om detta? Alltså de som uppmanar dig att gå in och handla via länkar på sina bloggar och så att de tjänar pengar.  Influencer kallar de sig med ett finare ord.



Idag är det den 13:e december, Luciadagen. Det har ju debatterats livligt den sista tiden om Lucias vara eller icke vara i svenska skolor och förskolor. Små barn kan ju bli skrämda! Barn och föräldrar har inte lust att ställa upp, så jobbigt! Det är rasistiskt med pepparkakor mm. Här är i alla fall mitt favoritluciatåg med Eva, Magnus och Brasse. 

'

Novembermörkret har sänkt sig över oss nu i december. Vissa dagar är gatubelysningen tänd hela dagen. Idag ligger temperturen runt 0-strecket men det känns rått och kallt.
När jag bläddrade igenom mina mappar med sparade foton häromkvällen, hittade jag dessa från Vingresor på Rhodos, Casa Cook. Fint eller hur? Första charterresan gjorde jag till Rhodos på 1970-talet, kanske dags för ett nytt besök där nästa år? Klicka gärna upp bildcollaget. Casa Cook finns också på Kos och på Kreta.


Jag kan ju inte låta bli att avsluta med två amaryllis ur fjärilsamaryllisgruppen (Hippeastrum papillo), 'Exotic Star' till vänster och lillasystern 'Glee' till höger. Glees' ränder är mer diffusa och polkagrisröda och blommorna är mindre.


Temat i Trädgårdsfägring denna veckan är Ljuvliga Juni!


  Då blommade pionerna och martagonliljorna för fullt.

4 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Härliga Azaleor, tror inte jag skulle klara dem heller, men som tur är fungerar det bra med Amaryllis.
    Så vackra både Exotic Star och Glee.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Tack Marika! Glee var en trevlig bekantskap som faktiskt höll sig fräsch under ganska lång tid. Ha det bra du också.

    SvaraRadera
  3. Mmmm azalea - vackra, särskilt de äppelblomsblommande. Tror de kallas så men jag tänker på de med lite mindre och enkla blommor. Men nuförtiden beundrar jag dem i butik. Jag är som du i det fallet. Amaryllisarna är magiska och vackra(re) alternativ till de vanliga röda.

    Såg intåget till Nobelmiddagen och kände direkt igen klänningen. Men blev också beklämd när jag såg den gamla bilden på Silvia. Var det där som ätstörningarna startade månntro...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Sötaste luciatåget... och så martagonliljor! Liljor är min nya passion efter att äntligen fått några krolliljor i blom. Tror och hoppas jag grävde ner några martagonliljor också i höstas. Ha en fin helg. Lotta

    SvaraRadera