söndag 19 augusti 2018

En sommar som ingen annan

Ja, det har vi haft här i Sverige i år. Men nu har medelhavsvärmen dragit sig tillbaka och vi har fått litet kyligare väder med regn och blåst. Temperaturer på upp till +34 (!) blev litet för mycket  på slutet och 20-25 dagar då termometern  visade över +30C, det ni! T o m stranden tedde sig inte så lockande den sista tiden, men en eftermiddag till blev det innan vädret vände. Och bloggsemestern blev längre än jag tänkt! 
'Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att de var sommarlivet', med en liten ändring av inledningsraderna i Stig Johanssons dikt 'Förlusten'.


 Vi får se hur många av mina trädgårdsväxter som överlevt. Några barrväxter och rhododendron ser inte så bra ut men gräsmattan börjar hämta sig. 


I sommar har det inte behövts någon gräsklippning eller häckklippning och vi har inte heller känt den doft av tändvätska, kol och grillat kött från utomhusgrillar, som brukar svepa över nejden. Och skogsbränderna är släckta. Men istället har det varit en våg av bilbränder....Förra weekenden sattes mer än ett hundratal bilar i brand. Även våra lilla stad har drabbats denna helgen..
Bilbränder

Men åter till trädgården. Nästan allt är överblommat för i år men ännu så länge finns det några liljor som blommar, lilium speciosum är ju senblommande.






Vackert hus till salu i Göteborg! Det är nästan så att jag längtar efter att flytta tillbaka till rikets andra stad. 1920-tals stil i kombination med 1700-talstwist. Utsökt renoverat och inrett.




Huset säljs genom Stadshem.

Floral Friday Fotos
Mosaic Monday
Ny samlingsplats Trädgårdsfägring avsedd för alla nordiska trädgårdsbloggare.
Så bra initiativ!

10 kommentarer:

  1. Ett mycket vackert hus!!
    Vackra är även dina liljor. Måste nog skaffa mig några själv...
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Merja! Ja liljor är verkligen fina att ha denna tiden på året!

      Radera
  2. Hej Ingmarie!
    Det är en sommar som vi kommer att minnas länge. Nu är vi tillbaka till behagligare värme.
    Riktigt fina liljor, mina Roselily Annika har stått i knopp i evigheter, doftar ljuvligt , hoppas de slår ut också,
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maribel! Jag trivs också bättre med de temperaturer vi har just nu. Skall bli roligt att se din roselily Annika. Ha en bra vecka.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Ja, denne sommeren har vært akkurat like varm her som hos deg. 33,9 var den varmeste dagen her, og utrolig tørr. Gresset kommer seg alltid igjen. Vakre liljer du viser! Den kommentaren over her er spam :(
    Ha det godt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit! Jag ser att de senaste två dagarna har samma inlägg postats/klistrats in i min blogg i olika kommentatorsfält. Vad gör man åt sådant tro? Nu har jag tagit bort texten.....

      Radera
  5. Hej!

    Jag som inte gillar hög värme, inte trädgården heller för den delen, börjar känna att livet återvänder. En förlorad sommar känns det onekligen som och snart är den riktiga hösten här.
    Jag ser att en del växter börjar om efter att de vissnat ner, nya erfarenheter för både natur och trädgård.

    SvaraRadera
  6. Ja denna sommar lär gå till historien minsann...nu är det äntligen höst i luften, skönt det med!
    Men vilket hus! Så vackert så man dånar, både ute och inne !!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Hvor er jeg glad for at jeg har fundet din blog; den kommer på min Bloglovin'-liste :-)
    Ja, det har været en speciel sommer. Det vejr vi plejer at gå og sukke efter blev næsten for meget af det gode ...
    Hold da op, hvor er det hus yndigt! Et sandt drømmehus :-)

    SvaraRadera