onsdag 9 maj 2018

Sköna Maj

Årets bästa månad MAJ är nu här och värmen har äntligen kommit också. +27C idag i skuggan.


 Sent i höstas planterade jag tulpaner i en pallkrage för att ha som 'Cutting Garden'. Tyvärr blir det litet kortvarig glädje, allting fullkomligt exploderar i sommarvärmen just nu.


Så räddas det som räddas kan. Några tulpaner, som undgått att få värmeslag under dagen, fick komma in i kylan. PS! Pallkrageodling visade sig vara ett mycket bättre alternativ än krukodling av tulpaner, som jag försökte mig på förra året.


Pionbuketten kommer från blomsteraffären men om en vecka eller två kanske det är dags för mina första pioner att slå ut.  Mycket söt pionblomma, som doftar gott.  Undrar vad det kan vara för sort?

I senaste numret ( nr 6, 2018) av Sköna Hem finns det en reportage av Mari Strenghielm från
The Norrmans i Danmark. 'The Norrmans' kallas flyttfåglar, de renoverar en lägenhet eller ett hus och säljer det och påbörjar nästa renoveringsobjekt, en livsstil kan man också kalla det. Reportaget är från ett hus beläget vid Strandvägen mellan Helsingör och Köpenhamn. Och Norrmans har redan hunnit flytta på sig igen. Är Du nyfiken på vad de sysslar med f n så klicka på länken ovan.




Sköna Hem har tidigare haft två reportage från Norrmans förra bostäder.


Bildcollaget ovan har jag gjort från ett reportage som Mari och duktiga fotografen Lina Östling gjorde från Norrmans lägenhet på Norrebro.
Skall försöka vara litet flitigare med inläggen på bloggen i fortsättningen. Har genomgått två mindre ingrepp så blogglusten har varit 0. Men nu är allt bra igen....

Floral Friday Fotos

2 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Fantastiska tulpaner, gillar färgkombinationen. Mina har inte slagit ut än i lådan där jag odlar dem. Finns några i rabatten som slagit ut, de står soligare. Pionerna får jag vänta på, och det gör inget, skönt att blomningen kommer i etapper.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så vakre tulipaner du viser! Det er litt trist at alle løkblomster springer ut på samme tid. Med en sånn varme så går det hurtig.
    God helg!

    SvaraRadera