fredag 26 maj 2017

Danmark.....

En minisemester i Danmark har vi hunnit med i veckan. Syftet var att besöka Rhododendron-Haven i Törring/Hamar på Jylland. Och oj så imponerad jag blev. Vilken trädgård och vilket sortiment!
Trädgården skapades av nuvarande ägarens föräldrar i början på 1970-talet. Parken är 8 'tönder' stor och där finns mer än 600 olika sorters rhododendron till salu i plantskolan. Infarten till plantskolan är magnifik nu i blomningstider med rhododendron på båda sidor av vägen.
Naturligtvis missade jag att ta ett foto.


 Till vänster rhododendron Nicoletta och till höger Helen Martin.
Det finns utställningslokaler under tak med krukade rhododendron i alla de storlekar och man kan också vandra genom parken på gångstigar. 


 En översiktsbild.



Några av våra trädgårdsmöbler behöver nog bytas ut i år. Ett collage av foton från Slettvoll som jag sparat under åren får tjäna som inspiration..... Men eftersom jag inte tycker om att slänga ut och köpa nytt blir det nog ommålning som gäller. I Danmark ser man ofta ordet 'baeredygtig', vilket betyder att vi skall ta vara på jordens resurser och bevara det som är värt att bevaras.....


Litet danskt i veckans bok- och tidningshög. Fin inspirationsbroschyr från Rhododendron-Haven och 
Claus Dalbys bok 'Jag ved, hvor det findes en have', en skogsträdgård med mycket rhododendronfoton.

 I mina gamla trädgårdar hade jag en hel del David Austin rosor. Och jag får fortfarande mail om nya rosor mm. Även i år vann firman guldmedalj på Chelsea Garden Show. En av årets nya rosor har fått sitt namn av Dame Judy Dench. 

Floral Friday Fotos.
Blooming Friday

4 kommentarer:

  1. så härligt att se rhododendron i full blom. De verkar inte vilja riktigt där jag bor i år. :(

    SvaraRadera
  2. Der skulle jeg ha vært, ja! Jeg har i år vært med på en import derfra, og de har så mange flotte rhododendron. Flotte bilder!

    God helg!

    SvaraRadera
  3. Underbart att se rhododendron blomma. Det är inte så farligt arbetsamt med två trädgårdar därför att landet är till största delen en skogstomt. Det är bara små områden jag vårdar där.

    SvaraRadera
  4. Nu är jag avundsjuk - skulle gärna besöka Rhododendronhaven. Nästa år tänker jag försöka planera ett besök där. Att ta hand om och återbruka känns mycket bättre än köpa nytt. Har precis varit i USA och när jag kommer därifrån är jag ännu mer motiverad...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera