fredag 6 januari 2017

Fröer eller inte?

Väderleken har verkligen varierat under det nya årets fem första dagar från +10 till i morse -12C..... Strålande solsken, stormy weather och halka! En hel del trafikolyckor i omgivningarna. Långkalsongerna i ull är framplockade och likaså de tjocka polotröjorna. Två riktiga långa promenader har det blivit hittills i år. Julgranen har åkt ut och julsakerna är undanplockade.

Temat för Blooming Friday/Blommig Fredag denna veckan är 'Fröer eller inte?' 
Jag strör ut litet fröer från pionerna, martagonliljorna och akvilejorna i rabatterna när de mogna men jag sår inte systematiskt i krukor.



'Nytt År' är det ju och nya vanor? Så här ser det ut på topplistorna hos internetbokhandlarna just nu. Det verkar som att många ätit för mycket julmat? På de åtta första platserna över  mest sålda, så ligger böcker om dieter och hälsa.


Annars inte så mycket nytt. Fyndade en stol i mahogny på second hand/antik innan jul och den har jag putsat upp och klätt om provisoriskt. Tyget hade jag liggande, hade tänkt att brodera sitsen men det blev för oroligt för min smak. 


Nu längtar jag efter tulpaner! Buketten är från min trädgård ett år då jag hade 
gott om Rembrandttulpaner.








10 kommentarer:

  1. Hej, funkar det att strö ut pionfrö? Det har jag aldrig provat men det vore ju perfekt om det går. Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta&Olof! Det funkar med akvileja och martagonliljor. Man får krafsa ner fröna litet. När det gäller pioner så jag resonerar som så att 'tar det sig, så tar det sig'..... Men om man vill ha nya pionplantor så är det naturligtvis mycket bättre att så fröna i kruka.

    SvaraRadera
  3. Härligt att jag åter hittat till dig. Finfina bilder, som vanligt.
    Rembrandttulpaner har jag ofta i trädgården.
    Ha en fortsatt fin trettonhelg!
    Anette

    SvaraRadera
  4. Ibland är det enkla det bästa. Att strö ut fröer av vissa sorter är mycket bättre än att försöka så dem kontrollerat.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Akleja och digitalis brukar jag slänga ut frön av, men pionfrön har jag inte provat.
    Det var en vacker stol och fin kudde.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Ja, akeleiene lar jeg holde på ute i hagen. Stadig nye fargenyanser og fasonger å se :)
    leker Rembrandttulipaner!

    SvaraRadera
  7. Vakre bilder som alltid! Rembrant tulipaner ser ut som små kunstverk.
    Flott stol også!

    God helg!

    SvaraRadera
  8. Det är ju det allra bästa, de där växterna som frikostigt sprider fröer överallt! Med eller utan hjälp.

    SvaraRadera
  9. Pionfrö trodde jag man måste så i kruka om det skulle bli något.
    Jättefin stol och härliga tulpaner. Tulpaner måste man ha nu när julen är slut.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag längtar sååå efter blommande tulpaner! Så härligt det ser ut :D

    Jag sprider ut fröer lite här och där men de jag verkligen vill ha sår jag i krukor. Jag har dock aldrig lyckats med pioner!

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera