torsdag 1 december 2016

Julmånaden December

Så är den här nu, årets sista månad december, julmånaden. 

Och mina amaryllis bara växer och växer och förökar sig. Som det ser ut nu så kommer de flesta att ha 
blommat klart innan julafton. Men det är ju bara bra, då blir det tillfälle till att inhandla fler.....
Till vänster fjärilsamaryllisen Meringue
   och till höger Lemon Sorbet tillsammans med en orkidé.
                                                                             

Jag som klagat över oskicket att det säljs växter med beteckningen 'röd rhododendron' eller 'rosa pion', kunde inte motstå en namnlös amaryllis köpt på Lidl för en billig penning. Den skulle vara rosa.... Den är 40 cm hög och har tre blomstänglar och 6-7 blommor på den första stängeln. Blommorna är små, 10-11 cm och är en nyans kallare röd än riktigt 'tomteröd. Någon som kan identifiera amaryllisen? Jag tycker att den är rätt så charmig och speciell. En riktig charmör!


Vädret har varierat under november, men en dag var det strålande solsken, inte så mycket vind och en temperatur omkring +8C.Vi beslöt oss för promenera till Laxbutiken vid Heberg strax söder om Falkenberg för söndagslunch. Hur långt är det dit? 6-7 kilometer från där vi bor. DH gick dit och jag skulle gå hem. 




Som Ni kanske redan räknat ut med hjälp av ovanstående foton, så orkade jag bara gå halva vägen hem!  Kör ni E6/E20 och passerar Falkenberg så kan jag rekommendera att ni gör ett stopp hos Laxbutiken i Heberg.

Veckans bokhög


Fick frågan hur jag hinner läsa så mycket och om jag hinner med något annat? Jag vaknar tidigt och somnar sent, läser alltid i sängen några timmar varje dag. Och i soffhörnet.  Men visst hinner jag med annat. Håller just nu på med ett broderi som jag skickat efter från England. Har tänkt att det skall bli en stolsits till en gammal stol som jag har. Vi får se.


Det är den andra kudden jag broderar som Kaffe Fassett designat. Dessa mönster finns inte längre till salu men kan hittas på ebay eller i second hand shops. 


Floral Friday Fotos
Veckans tema på Blooming Friday/Blommig Fredag är en charmör! 

2 kommentarer:

  1. Så fina amaryllisar du har här blev det bara en röd på stjälk i år är borta större delen av julen så jag hoppar dom andra i år.
    Du är duktig på handarbete ser jag så fina kuddar.Ja det kan jag ana att du inte orkade gå hela vägen hem haha. Hur mycket gott som helst ser jag.
    Ha nu en fin och bra helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Lovely shots of the Amaryllis, but the food has made me hungry :-)
    Thank you for linking up with the Floral Friday Fotos meme.

    SvaraRadera