söndag 20 mars 2022

Vårdagjämning





I veckan har jag hunnit med ett besök i grannstaden.

 

Inhandlade några små narcisser i kruka.

Och sedan hemma på den lokala plantskolan fann jag samma narciss eller?
Bägge hade etiketter med namnet 'Katie Heath' som är en av mina absoluta favoriter. Jag tror att det är narcissen till höger på det översta fotot ovan, som är den rätta Katie. Den till vänster är helt ljuvlig med den aprikosrosa trumpeten men den har nog ett annat namn. Kanske tog etiketterna slut? 

Vårdagjämning! Det  här en av årets bästa dagar för mig: Den dag då det är vårdagjämning. Litet smolk i glädjebägaren i år.....




Veckans böcker

Det spirar inte så mycket i min trädgård just nu. Men om ni besöker TrädgårdsFägring så får ni se vackra vårbilder.



4 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Det spirar inte så mycket i min trädgård heller, men det är så härligt att våren är på väg. Dina narcisser är riktigt fina. En av de härliga vårblommorna.
    Ha det fint i vårsolen /Marika

    SvaraRadera
  2. Så fine narcisser du har kjøpt. Det er mye feilmerking på planter ja.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Jeg gleder meg til snøen forsvinner, så jeg snart kan titte etter små grønne spirer jeg også.

    SvaraRadera
  4. Väldigt söta narcisser som du hittade.. Men du har nog rätt i att de inte är Katie HEath båda. Den nedre högra ser ut att ha en större och vidare bikrona som är alldeles rynkad i kanten. Jag kikar ibland i daffseeks databas när jag försöker skilja sorter jag skaffat genom åren. Men då slås jag också av hur otroligt många kultivarer det finns.. Vackra är de oavsett.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera