fredag 18 juni 2021

Pionens dag är det idag den 18 juni

 Temperaturer över  +30grader har fått all växtlighet att explodera. Och vi har varit iväg på en kortare resa för första gången på nästan 1,5 år. Vi besökte Göteborgs Norra Skärgård, där jag bodde om somrarna när jag var barn. Underbart och väldigt litet folk. Foton kommer... Men nu skall vi fira pionen! 

Itohpion.

 
Buskpion. 


Pioner och irisar blommar samtidigt. 


Litet jobbigt i värmen.


Även första martagonliljan har slagit ut.



En fantastisk pion i vas. Blommorna var enormt stora och färgen ljuvlig. 


Väldigt gulligt klipp från YouTube där matte och hund gör yoga tillsammans.

Vi blev litet snuvade på kvällens supé. Medan jag gjorde iordning potatisen dukade DH i trädgården, bar ut tallrikar, glas, vin mm. Därefter bar han ut den skivade laxen och gick in för att hämta servetter. Två gråtrutar spanade in laxen, gjorde störtdykningar och på ett par sekunder var all lax uppäten. Det fick bli kokt korv med  dillstuvad potatis...... Litet snopet men jag fick mig ett riktigt gott skratt 
i alla fall.


6 kommentarer:

  1. Hej Ingmarie!
    Dina pioner och Iris är så vackra. Nej, vad snöpligt med laxen som försvann, men antar att de glupska trutarna njöt eller så slank det bara ner, de hann nog inte smaka, innan de svalt sitt byte.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så vakre pioner du har! Iris og peoner passer så godt i sammen, og det passer godt at de blomstrer samtidig :)
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Er gjerne med og feirer de vidunderlige peonene :) Riktig flott Itoh-hybrid. Fint bilde med Iris og peon. God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Mmm detsamma hände när barnen var små och vi skulle grilla... fast det var karréer och skator. Då var jag lite trött på barnens pappa.

    Pionens dag alltså - det missade jag alla pioner till trots :) Dina bilder av pioner är ljuvliga och det syns varför vi behöver många pioner.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Ja alla underbara pioner fick en kort blomning i denna värme!
    Härliga bilder och jag önskar dig en skön sommarvecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Mine peoner blomstrer ikke ennå, det er bare å smøre seg med tålmodighet.

    SvaraRadera