fredag 18 september 2015

Höst

Höst ja, fortfarande en del sol och värme men också en hel del regn. Första höststormen svepte in i natt och de tre sista dagarna har vi fått 50 mm regn. Välbehövligt. Men kvällarna blir mörkare och mörkare.......
Litet långt mellan inläggen på bloggen just nu, oron i världen har gjort att jag inte precis känner för att skriva så mycket för tillfället.  Men här kommer litet höstbilder. En vacker dubbel blå frilandshibiscus promenerade jag förbi härom dagen. 


Och här är ännu en som växer så fint i en park här i staden. 


och min egen blå Lidl-hibiscus visade sig ha den här färgen.


Husreparationer (fönsterbyte, dörrbyte mm) pågår f n och vissa rabatter är jämnade med marken för att hantverkarna skall komma till. Den rabatt ni ser nedan till vänster är utplånad men mina fina uppstammade perukbuske 'Cotinus coggygria 'Royal Purple' finns kvar. Så lusten att ta foton i trädgården har varit zero nu en tid. Dessutom har stora kameran vart inlagd på Canonsjukhuset i Göteborg för reparation. Jag har ägnat mig åt stickning (ett kuddfodral) och bokläsning istället för trädgårdsarbete. 


Veckans böcker. Visst är det härligt att vi har ett så bra bibliotek
här i småstaden. Alla böckerna på mitt foto är låneböcker! Vi är några internetvänner som har köpstopp under ca tre månader nu i höst. Så det blir inga tulpanlökar, inga bokköp, inte heller något garn och inga nya kläder. Pengarna går till en organisation som hjälper till att ta hand om alla de människor som är på flykt undan krig och förtryck.... 


Nu skall jag krypa upp i soffhörnet med nya numret av tidningen
Lantliv, som har ett stickmönster på en fin hösttröja....  Och den tidningen har jag en prenumeration på.






11 kommentarer:

  1. Vilket otroligt bra initiativ att ha köpstopp och istället ge pengarna till de behövande istället :)

    En frilandshibiskus vore en dröm men de är allt annat än härdiga hos mig!

    Kram

    Veronica

    SvaraRadera
  2. Wonderful blooms.... and the knitted pillow is chic.
    Cheers, Heidrun

    SvaraRadera
  3. Har just suttit med ett glas vin och lusläst Lantliv, det är min favotidning! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  4. Ja du läsa böcker är jag dålig på men tidningen den läser jag rad för rad. Man blir glad av den och får så mycket inspiration. Vackra Hibiskusar. Lidl ´s alla blommor kan vara både det ena och andra man får inte ha för stor förhoppning om att det är rätt. men de är ju inte så dyra heller.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer det dom du skriver om Lidl Meta. Köpte 3 st pyttesmå pinnar för under hundralappen och 2 av dem ser ut som på mitt foto. Förhoppningsvis är den tre blå? Det sägs att hoppet är det sista sin överger människan.....

      Radera
  5. Hjelp, for noen skjønne Hibiscus!!

    SvaraRadera
  6. ✿༽
    Passei para uma visita.
    Suas fotos são lindas demais!!!! Que flores maravilhosas!!!!

    Ótima semana!
    Beijinhos.
    ✿✿ه✿✿ ܓ

    SvaraRadera
  7. Så vakre de Hibiscusene er! Jeg har prøvd de før, men de fikk spinn om vinteren inne. De klarer seg ikke ute her dessverre.

    SvaraRadera
  8. Such soft, muted colour, suits the Autumn mood...
    Many thanks for joining us on Floral Friday Fotos!

    SvaraRadera