torsdag 22 januari 2015

Min favoritperenn

Min favoritperenn är veckans ämne på Blooming Friday.
Det är inte ett helt lätt att välja, men favoritperennen får nog bli iris germanica. 


I oktober förra året gjorde jag ett litet Bildspel om mina irisar. Om du klickar på länken och scrollar ner litet, så kommer du till bildspelet. Där finns det fler skönheter.

Snön lyser fortfarande med sin frånvaro här hos mig på Västkusten.
Resebroshyrerna strömmar in på mailen. Vad sägs om det här resmålet:
Designhotellet San Giorgio på ön Mykonos i Grekland.


Veckans tulpanbukett! PS Just nu snöar det........



Blooming Friday
Floral Friday Fotos
Saturday Show Off
Mosaic Monday

32 kommentarer:

  1. Det är klart att det är Irisar även om jag valde några andra i mitt inlägg. Ja nog suger det i resetarmen nu när allt är så grått.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så vackra Irisar du har! Vilket läckert hotell, det hade inte varit fel:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilka primadonnor! Riktiga skönheter! Du är sannerligen inte ensam om att gilla dessa. /Anja

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiska! Trevlig helg! Marika

    SvaraRadera
  5. Staselig staude, som dessverre ikke vil trives hos meg....
    Mykonos er så vakker - vil dit!

    SvaraRadera
  6. Jag måste stänga munnen :o)
    Så otroligt fina irisar.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  7. Ja visst är iris en fantastisk blomma. Jag skulle vilja ha massor fler än jag har :)

    Och det vore hur skönt som helst att åka till Grekland! Men annars får man vara glad över att ljuset börjar återvända :)

    Må gott!

    SvaraRadera
  8. Härligt! Både blommor o en resa!
    Trevlig vecka!
    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  9. Irisar är nästan för vackra och vilken doft vissa bjussar på också. Härlga irisbilder!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Vilka sköna färger på irisarna du visar upp! Gärna Grekland för mig! Var där i somras men varför inte en sväng till? Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt fina irisar!! Jag har också några men bara en behagar att blomma. Har du några skötselknep? att de ska växa grunt vet jag men det måste vara något annat som jag missat. Tacksam för råd!/Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Iris skall precis som du skriver planteras grunt och gärna i fullt solsken i en upphöjd bädd. Risken att de ruttnar i en blöt rabatt är mycket större än att de torkar ut. Så har du mycket lera i jorden så blanda ut den med sandjord och/eller grus. Jag hoppas att inte alltför många av mina drunknat i år......

      Radera
    2. Tack, då ska jag prova en upphöjd bädd. Ha det bra/Monica

      Radera
  12. vad vackra bilder och inspiration !!! älskar alla angie från Tyskland

    SvaraRadera
  13. Så många vackra irisar du presenterar! Jättetrevligt bildspel!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  14. Dina irisar är helt fantastiska! Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  15. Ja vilka skönheter du har.
    Trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  16. Irissläktet är spännande... Men min blick fastnade på de vackra tulpanbilderna du visar längst upp på sidan. Åh! Speciellt den till höger. ÅÅÅÅÅÅÅÅH! Har den tulpanen något namn? Härligt med tulpanerna i vas, härligt att tänka på resor till varma trakter...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  17. Hej Katarina! Roligt att du tycker om min header med tulpaner. Den tulpan du frågar efter heter 'Insulinde'. Färgerna är vinröd, vit och gul. Det spännande med dessa s k Rembrandttulpaner är att ingen tulpan är den andra lik.Tulpanen i mitten på headern är också en 'Insulinde' och den har mycket mindre gult i sin färgteckning.

    SvaraRadera
  18. Hei! Kjempefine. De har så mange vakre fargenyanser. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  19. Hei! Kjempefine. De har så mange vakre fargenyanser. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  20. Så vackra!
    Ha det gott /Lotta

    SvaraRadera
  21. Gorgeous iris blooms and the tulips are lovely too. The hotel in Mykonos, Greece looks wonderful, I wish I could be there now.. Lovely images.. Have a happy week ahead!

    SvaraRadera
  22. Oh the colourations of these beauties are just glorious!

    SvaraRadera
  23. Very colorful and pretty flowers.

    SvaraRadera
  24. You have some gorgeous irises, a plant I've not pursued after experiencing the iris borer and lost most of mine. I've started a collection of day lilies instead, they can be addictive!
    It looks like ranunculus in with your tulips, a pretty bouquet to enjoy while it's snowing outside. Luckily we have sunshine for a change.
    Thank you for linking to Mosaic Monday.

    SvaraRadera
  25. Hello Ingmarie!
    Your blog is a feast of colours and beauty.
    Have a lovely new week!

    SvaraRadera
  26. Underbara Irisbilder du bjuder på.
    Tack för titten hos mig :)

    SvaraRadera
  27. Your irises are gorgeous. I love the photo of the bouquet of tulips. Beautiful! I'm visiting from Mosaic Monday.

    SvaraRadera