söndag 8 december 2013

Blommig fredag - Årets höjdpunkt.

För mig är årets absoluta höjdpunkt de veckor när pionerna blommar i min trädgård.

En ny pionbok, Garden Peonies av James Kelway och David Root, har jag köpt nu till jul! 


Och blir vädret bara litet bättre, så blir det ett besök i den  litet större staden och där i blomsterhandeln har de pioner till salu även vid denna tiden på året. 

Några veckor i höst har vi tillbringat i Portugal, i Algarve och i Lissabontrakten.
Naturligtvis fotograferade jag en del, bl a några fyrar. Och efter ledigheten har jag inte riktigt kommit igång med bloggandet. Semesterkänslan dröjer sig kvar trots att stormarna Simone och Sven vräkt in över Västkusten och ruskat om oss en del.


Blommig fredag
Mosaic Monday


9 kommentarer:

  1. Pioner är helt underbara... Dock har jag inte "gått igång" på dem ännu.... Som rosor, pelargoner, aklejor, auriklar... Men du fattar att jag gör det snart... Eller hur?

    SvaraRadera
  2. I have four peonie bushes in my yard. I wished they would last longer when they are in bloom. I am also a big lover of lighthouses.

    SvaraRadera
  3. I bet you will very much enjoy the book on peonies. Lovely photos from Portugal.

    SvaraRadera
  4. Your new peony book looks like one to enjoy, they are a favourite flower of mine in summer.

    SvaraRadera
  5. How fun to read and dream about peonies in the winter when they don't bloom.

    SvaraRadera
  6. Pionboken skriver jag upp i minnet. Blomningen är verkligen något att se fram emot. Har drygt 30 olika, så säsongen är lång.
    Ha sköna fina helger framöver.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Oh vad härligt det låter Förstå att du inte vill släppa den härliga känslan som en sån resa medför.
    Ha en fin början på veckan i alla fall
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Lovely flowers and images. And the lighthouse mosiac is beautiful. Wonderful post, have a happy week ahead!

    SvaraRadera
  9. Härligt med pioner. Rådjuren låter dem vara ifred. Under de senaste åren har jag sått många olika och en del av dem har grott och nu står de små plantorna på tillväxt på landet.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera