tisdag 17 september 2013

Om jag var en blomma

då skulle jag nog vara en???? Så lyder veckans utmaning hos 'Blommig fredag'! Ja vilken blomma? Jag har många favoritblommor och de flesta har du  fått se här på min blogg, t ex rhododendron. Jag undrar, skall jag bli en rh. yakushimanum 'Nicoletta' i mitt nästa liv? Nej, blommorna är underbara, men bladverket är så där..... 


Clematis gillar jag också, här är det clematis 'Victoria' som konverserar en besökare. Tveksamt! Många clematis gillar inte vårt blåsiga och regniga kustklimatet...


Irisar, både sibiricor och germanicor är eleganta, är våldsamt förälskad i många av dem, på fotot iris sibirica 'Caramel'. Det tål att tänka på......


Och dagliljor kan man inte få för många  av eller hur? Men att bara blomma en enda dag, nej jag väljer bort dagliljan.



Så i år bestämmer jag mig för att bli en pion! Pionerna är vackra och tåliga, doftar oftast gott, och överlever de kallaste vintrar och varmaste somrar, om än litet tilltufsade ibland.





24 kommentarer:

  1. Nydelige blomster, jeg tror du er en peon.
    Ha en vakker dag.
    Mormor

    SvaraRadera
  2. Så fantastisk flotte alle sammen, hmm ikke lett å velge en her men peon er jo vakker vakker ,,,,

    God høstdag fra Marit.

    SvaraRadera
  3. So many beautiful flowers!!! Despite all the peonies, I have to say that my favourite is the iris!!

    SvaraRadera
  4. Inte dumt att vara en vacker pion.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  5. Så vackra bilder ! En pion vore inte dumt att vara, tänk vilka vackra kjolar ! Ser framför mig engelska överklassdamer från förra seklet. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Looks so lovely ... Greatful shots.
    Greetings from Bavaria, Heidrun
    with also Weekendflowers here http://happy-hour-with-picts.blogspot.de/2013/09/weekendflowers-and-more.html

    SvaraRadera
  7. Vackra bilder och härlig tolkning....=)
    Pioner är underbara...!!!

    Ha en skön helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Underbart val! Vackra pioner du har.
    Fin fredag och helg till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Alldeles underbara blommor. Att bara välja en går inte. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  10. Ohh å härliga pionbilder det är ett bra val tycker jag gillar den skarpt.
    Ha en fin fredag
    kram meta

    SvaraRadera
  11. Helt underbara blommor de där pionerna! Riktigt bra val!

    SvaraRadera
  12. Så vackra pioner! Fin val:)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  13. Men oj, vilka fantastiska bilder. Och vilka fantastiska pioner du har! Så klart att du ska vara en pion :)

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  14. Så klart skall du vara en klematis! Djärv och vacker!

    Ha en god helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  15. Det var väl ett vackert val! Lite tilltufsad kan man ju allt vara ibland men man återkommer :) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  16. Pioner är så vackra
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  17. Virkelig et flott valg!
    Peontiden er kanskje sommerens høydepunkt?

    SvaraRadera
  18. Ja vem drömmer inte om att få vara en pion? I alla fall för en kväll. Pioner är nog de vackraste blommor jag vet.
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  19. Pioner är såklart underbara! Och såklart ett bra val!
    Vem vill inte vara en sådan vacker varelse?

    Finns det några häftigare blommor i knoppstadiet? Som sen slår ut i det mest fantastiska?

    Bra val, med andra ord......

    Må gott!

    SvaraRadera
  20. Ja vacker är du i alla fall! :)

    SvaraRadera
  21. Pioner är fina!
    En skön helg önskar EL

    SvaraRadera
  22. Ett riktigt svårt val att välja vilken blomma man är lik. Vackra foton.

    Kram

    SvaraRadera
  23. WOOW...vilka bilder :)
    å missa nu inte.....

    BLOGGPARTYT fortsätter,,,,,,

    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  24. Pioner är fantastiska men Caramel, hur fin var inte den... Måste köpa in fler irisar!
    Kram Hélena

    SvaraRadera