torsdag 9 maj 2013

Dvärgkörsbäret blommar

Dvärgkörsbärsträdet Prunus incisa ’Kojou-no-mai’ blommar idag och är min första blommande buske för säsongen. Det är faktiskt bara 40 cm högt . Den köpte jag förra året i vår livsmedelsbutik. De kan ha en del kul (och jättebilliga) växter ibland. Och buskar och träd har äntligen börjat att spricka ut här .........
Dwarf cherry tree Prunus incisa 'Kojou-no-mai' blooms today and is my first flowering shrub of the season. It is still very small.  I bought itlast year in our grocery store. They can have some special (and very cheap) plants sometimes. And shrubs and trees have finally started to show 
their leaves .........




Annars har här regnat så mycket det sista dygnet att sniglarna tyckte att det var bäst att rädda sig upp i en buske. Otherwise it has been raining here so much the last day that the snails found it best to save themselves from drowning.....


Linked with
Floral Friday Fotos
Weekend Flowers

Månadens favoritväxt
Fritillaria meleagris


Idag är det dags för Månadens favoritväxt hos Anna Vattenkanna. Titta 
gärna in för att se favoriterna hos de andra deltagarna. 



18 kommentarer:

  1. Så vackert! Ett sådant litet träd skulle jag vilja ha:).
    Så många fantastiska syrener du har i din header.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så märkligt med vädret ... Vi har inte fått en droppe på evigheter förrän i kväll! Dom hade varnat för stora mängder men det kom ett stilla vårregn som var över på en timme....
    Fint med blommande träd! Själv sörjer jag mitt lilla körsbärsträd som jag idag upptäckte har frusit ihjäl... :( Inget bra alls med tjältorka!

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Such beautiful, delicate flowers! Enchanting!

    SvaraRadera
  4. Jättesöt! Underbara körsbärsträd, ska bli spännande att se om mina nyplanterade blommar i år :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Vilket sött litet körsbärsträd, tänk att göra ett sånt fynd i livsmedelsaffären. Och Kungängsliljan, Fritillaria meleagris är ju bara helt underbar med sina vackra schackrutor som även syns svagt på den vita sorten.

    Önskar dig en härlig helg!

    SvaraRadera
  6. i love the two flowers in the last photo--so pretty and shy.:p
    great capture of the snails, too!

    SvaraRadera
  7. Beautiful captures. Hope you'd find time to visit my Canna Lily.

    SvaraRadera
  8. Körsbärsblommorna är underbara. Sniglar har vackra skal, men annars är jag inte så förtjust i dem.

    SvaraRadera
  9. Heisann!
    Utrolig vakre kirsebærblomster... og de rutete bjellene har alltid fascinert meg, spennende blomster ;:OD)

    SvaraRadera
  10. Beautiful....wonderful....pretty.....wooooooooooooooooooooooooow!

    SvaraRadera
  11. So beautiful! I especially love the final shot.

    SvaraRadera
  12. Vilka vackra bilder och regnet syns verkligen.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Wonderful spring images:) I am greeting

    SvaraRadera
  14. Ibland får man tag i dom mest fantastiska växterna på ställen som man ALDRIG trodde skulle kunna ha sånt! Kul!!

    SvaraRadera
  15. Gorgeous spring blossoms! I love the little critters that have come to visit you.

    SvaraRadera
  16. Fint fynd du gjorde där i mataffären! Kungsängsliljan har en väldigt personlig skönhet tycker jag. Jag ska nog plantera några när jag kommer på var de passar in.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera