fredag 12 augusti 2016

Höst redan?

Nej det få vi väl inte hoppas? Vi har haft nattemperaturer ner mot +10C här vid kusten med riktigt hårda vindar och en hel del stormbyar. Och regn! I inlandet ligger frosten och lurar och slår till när som helst. Augusti brukar annars bjuda på sol och värme men kanske tycker vädergudarna att vi fått vår beskärda del av värme och solsken för i år? Huset är tömt på folk och stränderna likaså. En sådan skillnad från den ena veckan till den andra. 

Till sensommarens glädjeämnen hör kantarellerna. Jag hittar aldrig så många men häromdagen räckte det i alla fall till en kantarellsmörgås. 



Så många liljor har jag inte i min trädgård (förutom martagonliljorna) men här är en vit lilja med rosa skimmer, som blommar litet senare under säsongen. Någon namn fanns inte på etiketten, bara sortnamet 'Orientalische Lilie'.


Det är alltid trevligt med fjärilsbesök i trädgården. Påfågelsögat tror jag är ganska nykläckt. Den tog korta flygturer men satt mest i solen.

Och på bilden under har en nässelfjäril tagit en vilopaus på clematisen 'Summer Snow'.




I sommar har vi glädjande nog haft ovanligt få mördarsniglar och liljebaggar.
Peppar, peppar...... Inte heller har vi märkt något av den getinginvasion som tydligen varit på många ställen i Sverige i sommar.

Det dåliga vädret gjorde att jag tog en biltur in till stan och biblioteket. Och vad hittade jag där, en bok till om Mallorca, skriven av Malin Berghagen. Ulvsgårds bok hittade jag ju för 14 dgr sedan. Det tar jag som en fingervisning, kanske blir det en tur till Mallorca i höst.


Vilka inredningsstilar är 'inne' bland bloggare just nu?
Frida med inredningsbloggen 'Trendenser'  har gjort en jätteintressant
sammanställning på sin blogg. Frida som korades till 'årets inredningsbloggare 2016 ' av tidningen Elle Decoration, är flitig med inlägg så sök här
 'Vilken inredningsstil gillar du'?

5 kommentarer:

  1. Litt for tidlig med høst, vel?
    Kantareller er både vakkert og godt! Har høstet og spist i flere uker :)
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Wonderful summertime! Yummy recipe and interesting books... 🌞

    SvaraRadera
  3. Vi får hoppas på lite mer sommar, det är inte dags för hösten ännu.
    En fantastiskt vacker lilja.
    Ha ett trevligt veckoslut / Marika

    SvaraRadera
  4. Det känns verkligen som höst men alldeles för tidigt. <hoppas på den värmen som de pratar om på vädret för jag tycker det räcker med regn nu. Kantareller det är mums det. jag går nästan aldrig i skogen men på torget kan jag köpa nyplockade ibland.
    Den liljan finns hos mig med och är såå fin tycker jag. <de är ovanligt sena i år känns det som antagligen saknas värmen.
    Ha det gott och njut dina böcker.
    <kram Meta

    SvaraRadera
  5. Mushrooms means Autumn is near! Lovely shots.
    Thanks for joining us at the Floral Friday Fotos meme, I look forward to your next contribution.

    SvaraRadera