torsdag 19 november 2015

Vintern är på väg....

Redan till helgen sjunker temperaturen under 0-strecket. Vi fått en hel del regn och det känns skönt. Har varit ute och krattat ihop löv och rensat litet i rabatterna.

Blooming Friday denna veckan handlar om runda former. Ja, jag är nog en
aning mer åt det rundnätta än det supersmala hållet,  men gissar att det inte
är de formerna som åsyftas. En favoritväxt hos mig är buxbomen. Tyvärr har den drabbats av sjukdomar här i Sverige, så jag odlar den kruka. Här är den tillsammans med andra favoriter: Pion, hortensia och clematis, som också har runda former.


Igår fick jag min beställning av martagonliljor från
 H.W.Hyde & Son i England. Ett eldorado för liljeälskare. Jag tyckte att jag var tidigt ute med min order men tyvärr var några av önskeliljorna redan slutsålda i slutet av juni. Lilium martagon var. Cattaniae fick jag genom Hyde, som lyckades få fram en till mig beställd av en specialodlare! Lilium duchartrei, (längst till höger) var slut. Övriga krolliljor i mitt bildmontage är Sarcee, Theodor Haber, Moonyeen och Blush. Nästa år får jag hänga på låset så fort katalogen finns på webben. Nu har jag lektyr också, beställde E.Eugene Fox' bok om krolliljor. Mycket intressant. 



Fina foton från Bill Olssons Nylanders vackra hem i Höganäs. Fotona kommer från inredningsmagasinet Residence Rent, snyggt och avskalat.


Till slut sjunger Madonna för oss alla! Inspelningen är  gjord vid Stockholmskonserten den 14/11.



Floral Friday Fotos
Blooming Friday
Mosaic Monday

PS! Årets första julros slår snart ut. Ni får se den nästa vecka.



11 kommentarer:

  1. Det där med runda former är inte det lättaste att hitta bilder till. Du lyckades bra tycker jag. Liljor är ju min favoritblomma på kolonin. tur att jag inte åker till England då skulle jag nog bli fattig
    Härliga liljor du visar någon tror jag att jag har
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja, de har vidunderlige liljer hos Hyde :) Jeg har vært med på et par importer av martagonlijer. De gir virkelig flotte hageopplevelser, og de runde formene er uimotståelige!

    SvaraRadera
  3. I envy the lilies you will be planting but most gardeners here have pulled them all out. A few years ago the red lily beetle arrived that can destroy lilies very quickly and they multiply like rabbits!

    SvaraRadera
  4. Vackra runda former i både pionen och hortensian, gillar din klätterställning. Riktigt fina liljor, hoppas se några nya blomma hos mig nästa år.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Skikkelig fin samplanting i med klematis, hortensia og pioen

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra Liljor. Det var en ny länk för mig. Är det knivigt att beställa från dem eller fungerar det bra?

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  7. Vilka fina liljor! Hoppas de trivs hos dig och du får se all denna härlighet. Vilket de säkert gör :) Runda fina former i buxbomen. Den är är en favorit bland gröna växter hos mig men jag är lite försiktig med tanke på sjukdomen. Men skulle vilja ha så många fler! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Tack!! Jag har letat såå efter den videon utan att hittat! Och Oj! vad stark den var! Tårarna sprutade :)

    Buxbom är verkligen en av de bästa och jag har faktiskt vågat planterat några nya i år och håller tummarna!

    Ha det gott och återigen.... Tack!

    Kram

    Veronica

    SvaraRadera
  9. Riktigt fin plantering med runda former.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  10. Another lovely entry in your blog, with very nice photos!
    Thanks for participating in the Floral Friday meme.

    SvaraRadera