torsdag 16 april 2015

Våren

En kall och mestadels regnig vecka här, så våren har tagit en liten paus, allt växer långsammare just nu. Rhododendron från förra veckan har börjat att slå ut. Fin färg på blommorna tycker jag och dessutom har de klarat av det myckna regnandet utan att bli fula. 


Pionerna sträcker på sig i rabatterna. Sist jag räknade kom jag upp i 46 plantor, men får räkna dem i morgon igen.


Och de första tulpanerna är på gång. Tyvärr har vi haft besök av fyrbenta tulpanälskare, som reducerat årets tulpanskörd betydligt. Men vad gör man? Jag får glädja mig åt de tulpaner som
trots allt har överlevt och kommer upp! 


Hortensiorna tillhör mina växtfavoriter. När de har spridit glädje inomhus så planterar jag ut dem i trädgården. Och hittills har de flesta av dem överlevt.... 


 Och till sist: Böcker på mitt nattduksbord denna veckan. 


11 kommentarer:

  1. Härlig vår hos dig den boken Trädgårdsform är ju bara för bra
    Ha en fin och skön fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Fin rhododendron, jag gjorde samma 'fynd' efter påsk. Den fina trädgårdsboken ligger på nattduksbordet här också. Skulle gärna ha härliga hortensior ute men jag lyckas tyvärr oftast ta död på dem redan inomhus. Härliga bilder! /Carina

    SvaraRadera
  3. Härlig vår hos dig, Rhododendron har en fin färg, och allra bäst gillar jag Hortensian.
    Trevlig helg! Marika

    SvaraRadera
  4. Ja vad gör man åt de där tulpanälskarna? Jag ska prova med att flytta mina tulpaner till en annan sida av trädgården, så kanske de får vara ifred nästa år!
    Hortensiorna är för härliga. Önskar att de vore lite mer härdiga...
    Inspirerande bokhög. Har en trave här med som jag kanske hinner kika på mellan varven i trädgården!
    Ha en skön helg! Eva

    SvaraRadera
  5. De där hungriga fyrbenta har besökt mig också, tyvärr.
    Pionerna trycker upp sig så man ser de vaknat här.
    Ha en skön helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Härliga vårtecken! Har du något tips när man vågar planerar ut hortensior som man njutit färdigt av inomhus? Vi har fortfarande kallt här i norr. Fin fredag till dig!

    SvaraRadera
  7. Vilka njutbara bilder på vårens ankomst
    Här har skogsmössen ätit upp alla knopparna på julrosorna .

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  8. Underbart vackra vårbilder från dig! :) Vi har det kallt här med, men det är ju ganska normalt... Trist med marodörerna, hoppas du får behålla resten! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  9. Väldigt vacker färg på din rhododendron. Det har varit kallt här med så tulpaner får vi nog vänta på, men narcisserna har stora knoppar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  10. 46 peoner?! Hah, jeg trodde jeg hadde mange, med 10 - 15 stykker....
    Flott Rhododendron!

    SvaraRadera
  11. Beautiful shots of lovely Spring flowers.
    Thanks for taking part in Floral Friday Fotos!

    SvaraRadera