fredag 18 april 2014

Blommig fredag - långfredag.

Långfredagen var en mycket stillsam dag när jag växte upp. Man fick inte leka t ex. Jag minns att vi gick ut och promenerade och besökte sjuka släktingar. Långfredagen är också en mycket mörk dag i vår historia och därför väljer jag att visa några riktigt mörka favoriter från växtriket idag. De riktigt mörka dagliljorna och irisarna är fantastiska. 




Karen Platt har skrivit en mycket bra bok för oss som älskar de mörka växterna: 'Black Magic och Purple Passion'.


Men efter mörkret kommer ljuset: Tulpanerna har börjat att slå ut. 
Buskpionen har tjuvstartats. Den har fått stå i sin kruka sedan jag köpte den från 
Svenska Pionsällskapet nu i vår. Sonen har tagit hand om den.









10 kommentarer:

  1. Den tid som är nu njuter jag verkligen av . De vackra blommorna du visar är en del av dom. Boken skall jag leta efter
    Ha en fin och skön Påsk
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Både mörkt och ljust, du visar vackra bilder på båda.
    GLAD PÅSK!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag älskar mörka blommor, men alla blommor är härliga. Ha en skön Påsk!

    SvaraRadera
  4. Åh, du visar så vackra bilder! Jag gillar också den boken! :) 'Purple passion' står på önskelistan! Ha en glad påsk! :) Mia

    SvaraRadera
  5. beautiful images and I especially love the rich, dark violet hues in the very first iris

    SvaraRadera
  6. Mörkt och ljust. De hör verkligen ihop, tillsammans blir de ju otroligt effektfulla.
    Tack för boktips!

    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  7. What a great variety of flowers. They are all just gorgeous!

    SvaraRadera
  8. Mörka blommor är så fina! Glad påsk!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder på vackra blommor! Kan inte välja någon favorit, alla är så underbara.=)

    SvaraRadera
  10. Your photos are stunning. The colors are vivid and the composition is very pleasing. Thank you for sharing.

    SvaraRadera