fredag 15 december 2017

Så är det snart den tredje söndagen i advent

I veckan har det regnat, sedan fryst på, sedan snö, sedan tö och nu snö och tö igen.....  Världen var vit och vacker i 24 timmar.


Veckans amaryllis! När jag frågade om namnet i blomsteraffären fick jag till svar amaryllis. 'Du vet inte vad den heter?', fortsatte jag. Kanske hyacint tyckte flickan i affären.....  Ridå! Jag tror att det är 'Tosca', en amaryllis där blommorna kan variera i utseende och storlek. 


 Fotona ovan är tagna på Hotel Sanders i Köpenhamn. Bilder från hotellet fanns i senaste numret av danska Elle Decoration, en av de få inredningstidningar som jag köper numera. Ägare till hotellet är den tidigare premiärdansören Alexander Kølpin och för den smakfulla inredningen har det engelsk-danska paret Richy Almond och Pernille Lind svarat.


Moodboard för Sanders


Den kungliga familjen ställde upp för fotografering inför Nobelfesten förra helgen. Prinsessan Madeleine(nr 2 till höger)  har fått en del kritik av journalister och folk i allmänhet för att hon bar en lammpäls  (fårskinnspäls enl hovet), vid prins Gabriels dop, se föregående post. Hmmm, jag hade en lammpäls för så där 35 år sedan och bar den åtskilliga vintrar. Visst var vintrarna kallare förr?
Kronprinsessan Victorias blå klänning (nr 4 från höger) är inte från hovleverantören H&M denna gången. H&M lär gå dåligt för närvarande och flera andra klädkedjor gör det också. Kanske har vi konsumenter äntligen insett att 'köp billigt, använd och släng' bör ersättas av mer varaktiga klädinköp?
PS! Nobelprisen i fysiologi/medicin och ekonomi var speciellt intressanta för oss vanliga människor i år,  jag utvecklar detta närmare i kommande inlägg här på min blogg.


1. Mycket vacker bok 'Strikkepoesi' av Kari Hestnes lånad på biblioteket. 2. Förra årets julbukett med amaryllis och liljor. 3. Amaryllis Tosca fortfarande vacker efter en vecka. Varje blomma är litet speciellt mönstrad, har olika storlek och färgsättning. 4. Vi har haft vinter under två dygn nu i december. Det Ni, när hade vi vinter med snö här på Västkusten senast?

Veckans tema i Blooming Friday är 'Julklapp till trädgårdsnörden'! Jag har ju (som Ni kanske har märkt) en passion för en del olika växter bl a för pionen och nu är en ny pionbok på gång. Hade hoppats att få nedanstående bok innan jul men utgivningsdatum är satt till den  27 december. Så det blir en litet försenad julklapp med etiketten God Jul Ingmarie från Ingmarie!
Peonies: The Best Varieties for Your Garden
och när jag klickade på länken ovan ser jag att ännu en bok om pioner är på G.
Hur många böcker om pioner jag har? Det är åtskilliga, så många att jag inte kan räkna dem alla. Vi trädgårdsnördar och boknördar.....


Undrar om jag fått med alla mina 'pionböcker'?


Nej, inte de två sist inköpta! Om jag är bra på franska? Nej, min gamla skolfranska räcker inte till, så det blir att inhandla nya lexikon. Men det svårtillgängliga är också en utmaning eller hur? PS! Boken till höger har utsökta foton!

Blooming Friday
Floral Friday Fotos
Mosaic Monday

14 kommentarer:

  1. Ja, det er vakre amaryllis du viser! Navn er noen ganger vanskelig å få på planter.
    Bøker kan en aldri få nok av. Så mange flotte peonbøker du har.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Hi-hi! Utrolig lekker Amaryllis uansett navn. Den ligner også på 'Charisma'. Jeg er også navnenørd, og "må" vite hva jeg har...
    God søndag!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg du har med massor av inspiration. Lägger omedelbart in den på min lista. Fastnade i alla böcker och blev förtjust när jag såg den om trollsländor. Har länge letat efter en bra bok om dem. Visste inte att det fanns så många böcker om pioner. Härligt!
    Önskar dig fin vecka!

    SvaraRadera
  4. We are building a house and I am interested in interior decorating - thank you for the ideas! Your flower pictures are lovely.

    SvaraRadera
  5. I love peonies but have none in my garden, perhaps next year?
    Love your stylish mosaics and mood board, a picture paints a thousand words!
    Merry Christmas from Normandy, see you in 2018.

    SvaraRadera
  6. En otrolig amaryllis, hoppas du lyckats identifiera den, det skulle mycket väl kunna vara 'Tosca'. Var tvungen att kolla i Susanna Roséns bok om amaryllis och där finns den beskriven, dock utan bild. Men beskrivningen stämmer. Oj, nu ser jag en bild på just den boken på din blogg! Vi verkar vara lite amaryllisfantaster både du och jag :)

    Och på tal om fantast. Vilken mängd böcker om pioner. Att det fanns så många hade jag ingen aning om. Det syns att du är pionfantast. Och det låter väl som en alldeles förträfflig julklapp att ge sig själv.

    Önskar dig en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita! Man kan nog säga att jag är en boknörd, både vad det gäller skönlitteratur, facklitteratur och framförallt trädgårdsböcker.

      Radera
  7. Hej och tack för den vänliga kommentaren på min blogg. Jag bläddrade lite grann och ser att här är en bloggare som gillar fotografering och böcker - det gör jag också även om jag kämpar på med mina bilder men ambitionen är definitivt att förkovra mig.

    Kan det vara så väl att folk har tröttnat på att köpa skräp? Jag såg att aktierna störtdök och att H&M avser att stänga ett antal butiker.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  8. Heisann, nettopp en Tosca skal jeg kjøpe til julaften, to! En å gi bort og en å ha selv. Vakre! Peonene venter jeg med til våren.... da kommer en ny på verandaen... som lukter!
    Og maken til nydelige strikkekofter skal det letes lenge etter... Ønsker deg en fredelig og go´jul!

    SvaraRadera
  9. I am a blog friend of AnnA's from your part of the world. We have been blog friends for awhile and exchanged little gifts. I have had computer issues and cannot find her email address. If you have it and would share with me, I would appreciate it. I received a lovely git from her this week and wanted to let her know and thank her. It takes so long via mail. Thank you.

    SvaraRadera
    Svar
    1. So nice that you and Anna are friends! Could it be this blog you are thinking about? http://annama-trdgslivannatliv.blogspot.se/

      Radera
    2. YES, THAT IS AnnA 's blog, but need her email to thank her for a gift. Mail takes so long. Thanks so much for replying.

      Radera
    3. I found this email on her blog in her profile: annam.nyponet@live.se
      Greetings Ingmarie We

      Radera
  10. Vilken otroligt vacker amaryllis - men det är otroligt att man får jobb i en blomsteaffär och sen inte förstår ett ljud nä det gäller växter!?
    KRAM och GOD JUL
    Susie

    SvaraRadera