lördag 9 december 2017

Andra söndagen i Advent


Solnedgång. Fotot är taget igår från kustvägen mellan Varberg och Falkenberg. Vi fick bekräftelse 
på att solen fortfarande finns där uppe i alla fall, någonstans ovan molnen.  PS! Undrar hur många av mina irisar och pioner som drunknat hittills i vinter på grund av allt regnande ? 



En favoritamaryllis  'Fledermaus'. Så photogenic! En enda stjälk fanns kvar till mig igår eftermiddag. (Men jag hittade några andra sorter också, och dem får ni se när de slagit ut.) En del av oss är ju litet 'enkelspåriga' - jag är det t ex - . Julstjärnor och azaleor får vara för min del, det blir bara amaryllis och några hyacinter kanske.  Och det trots att jag älskar att ha rhododendron och azaleor i trädgården.


Den här amaryllisen levde ett farligt liv i kruka med risk för att tippa över. Så den blev snittad och fick fortsätta blomningen i vas, Vad den heter? Om jag skriver: 'It takes two to Tango' 
så kanske ni gissar? 



På tal om Tango, så varför inte ett klipp från YouTube med Antonio Banderas.


Har snart sytt hälften på 'White Peony', men som synes så har jag fler broderier som väntar  i  sykorgen så jag lär inte bli sysslolös innan sommaren.


Och veckans aktuella bokhög. 

9 kommentarer:

  1. Vakre amaryllis! Peonbroderiet ditt er veldig fint. Mye jobb fremover for deg, men det blir jo veldig flottnår du blir ferdig. Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Åh, så lekre Amaryllis!!
    God 2. advent-helg!

    SvaraRadera
  3. Helt underabara vackra amaryllis! För några år sedan fyndade jag såna snyggingar och var lycklig, lycklig!
    Ställde ut dem under sommaren och läste allt jag kom åt hur man skulle övervintra och driva nästa jul. Men,
    Näe, det blev bara blad! Så nu nöjer jag mig med snitt :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Wonderful photo's of your beautiful Amaryllis.
    Have a wonderful sunday.

    SvaraRadera
  5. Your embroidery is exquisite. And so is your amaryllis!

    SvaraRadera
  6. Tyckte om vemodet i den där ensamma kustbilden. Busken som står så ensam och spanar... Och Fledermusen - var hittar du lökarna? Det har blivit svårt att få tag i annorlunda sorter i Sverige. Handeln säger att det inte finns någon efterfrågan.

    Broderiet blir fantastiskt bra. Tänk om jag kan komme överens med korsstygn i framtiden :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Hej Ingmarie!
    Så vackra amaryllis. Tango är den enda jag lyckats få att blomma året efter jag köpte den. Fledermaus är mycket vacker. Har köpt flera amaryllislökar i år, som kommer fint, men inga med de härliga flikiga kronbladen. Är imponerad av dina broderier.
    Ha en fin andra Advent!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Jag älskar Amaryllis, men ändå.....Det var videon med tangoparet som verkligen gjorde min dag! Helt otroligt!! Det jag inte fattar är att ingen annan reagerat på det!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. I love your Amaryllis. They are such favourite of mine.
    Your embroidery is lovely!

    SvaraRadera