fredag 15 september 2017

Julblommor i september?

Vi närmar oss det tredje veckoslutet i september. Ovädret som skulle ha kommit igår natt, kom i natt istället. Oj vad det regnade, åskade och blåste. Regnmätaren var fylld  till bristningsgränsen i morse. 


Var på plantmarknaden igår för att köpa jord, benmjöl och litet annat. En del av mina krukväxter behöver omplantering till större krukor. Bland annat så har fiolfikusen stått på näsan flera gånger. Döm om min förvåning när det första jag såg när jag kom in i affären var ovanstående krukväxter. Nej, jag köper inte julstjärnor i september. Det gör jag bara inte! Glöm det!




Som tur är kan man vid denna tiden på året hitta jättebuketter med snittliljor för en billig penning.


Och när det flesta liljorna i buketten har vissnat och hamnat på komposten, så går det nästan alltid att hitta några knoppar som inte slagit ut och liljorna kan utnyttjas till 'sista blomman'. 

Plantmarknaden gav bort överblommade orkidéer gratis så tre stycken phalaenopsis fick följa med hem. Bladverket var grönt och fräscht och det skall bli spännande att se om jag får dem iblom igen.

Apropå liljor så fick jag paket från Lilijas i Lettland med martagonliljor.
Så nu har jag att göra i helgen!


Men först får jag läsa på litet mer. Att så martagonliljor är tålamodsprövande. Det dröjer  ungefär 7 år från sådd till de första blommorna visar sig. Ungefär halva tiden tar det om du tar ett lökskal från löken ovan och behandlar det enligt alla konstens regler. Mer kan du läsa i någon av böckerna nedan eller googla på 'scaling'!


Ha en skön helg och besök gärna
Floral Friday Fotos
Mosaic Monday




7 kommentarer:

  1. Det tordnet i nærheten her også i dag, og det er mye ustabilt vær for tiden. Det var da utrolig tidlig med julestjerner allerede nå! Jeg synes de rosa er veldig fine, men det får da være måte på ;)
    Jeg har aldri fått til å så martagonliljer, men jeg har lest om folk som har fått spiring på løkskjell.

    God helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Ingmarie!
    Det var tidigt med Julstjärnor, nej jag håller med dig, de får nog vänta till december. Fantastiskt vackra liljor. Hade ingen aning om att det tar så många år att så martagonliljor. Lycka till!
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. jag behöver köpa tulpanlökar. Några tips på var jag kan göra det?
    www.fridagsvensson.se

    SvaraRadera
  4. Wow, Thanks for sharing those beautiful images with us. Gorgeous flowers. Happy they came visit us before Christmas:)
    Henry

    SvaraRadera
  5. Your flower photography is magnificent. Thank you for posting such lovely and inspiring photos.

    SvaraRadera
  6. Man undrar om de verkligen lyckas sälja några julrosor vid denna tiden eller om de fått tag i ett billig parti som blivit färdiga för tidigt. Jag köper dem inte vid jul heller eftersom de är besprutade för att hålla sig små och ämnet utprovat på apor.
    Martagonlökar helt underbara. Lycka när de äntligen blommar. Man får ha tålamod.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. So sorry that I wasn't able to host you last week and showcase your beautiful mosaics, but it's good to see them today.

    SvaraRadera